Angie McMahon – Salt

Ze is Australische, gooide hoge ogen met haar singles, speelde in het voorprogramma van onder andere Mumford & Sons en laat zich inspireren door ondermeer Lianne La Havas en Bruce Springsteen. Kortom, er zijn genoeg ingrediënten waarom Salt, welke verschijnt via AWAL/V2, van Angie McMahon een interessante plaat kan zijn.

Angie McMahon heeft op Salt  elf nummers voor de nieuwsgierige luisteraar in petto. Daarin laat zij horen dat ze misschien wel te boek mag staan als singer-songwriter, maar dat ze veel meer in haar mars heeft. Deze Australische heeft de kracht om te verrassen en te variëren. Dat blijkt als je opener ‘Play The Game’ naast ‘Keeping Time’ legt. Waar de eerste heerlijk voortkabbelt op een fundament van gitaar, is ‘Keeping Moving’ meer opzwepend terwijl ze daar ook ineens heel intiem kan zijn. ‘Slow Mover’ zit daar dan weer tussenin.

Muzikaal heeft Angie McMahon een stemgeluid welke bekend in de oren ligt. Sommige fragmenten doen denken aan Amy McDonald, terwijl er ook genoeg momenten zijn die daar juist niet aan doen denken. Dat is ook iets wat in afsluiter ‘If You Call’ naar voren komen. Die track sluit Salt op een geweldige manier af. Angie McMahon schotelt de gehele plaat liedjes van radiolengte voor, maar maakt voor deze afsluiter een uitzondering. Ingetogen en soms fluitend bespeelt ze de luisteraar in bijna acht minuten. Acht minuten die elke seconde meer dan waard zijn.

Het zomerse gevoel is een gevoel dat past bij deze plaat, zonder dat het allemaal fris en smooth klinkt. Integendeel. Salt neemt de luisteraar mee naar de wereld waarin een Australische singer-songwriter met een laidback gevoel de wereld even stil kan laten staan.