Ninth Gate – Vox Demoni EP

Als je bezeten bent door de duistere kant van wat met geloof noemt, dan zijn er verschillende opties in het leven om daar aan toe te geven. Men kan toetreden tot een duister gemeenschap op adressen die Google Maps niet kent, men kan zich Ozzy noemen of men start een band. De gasten van Ninth Gate hebben, sowieso, voor dat laatste gekozen en komen nu middels Vox Demoni met hun eerste release.

Ninth Gate

Het mag dan wel de eerste release zijn van Ninth Gate, de band bestaat niet uit groentjes. Wie in Zuid-Holland het gebeuren in de metalwereld een beetje volgt, zal sowieso bekende gezichten zien. Onder andere Zeno De Jong, die ook hard aan de weg timmert met Release The River, is in Ninth Gate van de partij.

Vox Demoni

In vijf tracks, waarvan afsluiter ‘Blade Of Belial’ met iets meer dan drie minuten de langste is, vuurt Ninth Gate hun muziek op de wereld af. De invloeden van de old school death en thrash zijn duidelijk hoorbaar. ‘Infinite Well Of Mysteries’ heeft buiten die genres om ook nog een link naar Onheil, wat hem zowel in de vocalen als de melodieuze kant zit. Als er wordt overgeschakeld naar cleane vocalen, waar men van moet houden, lijkt ook Pantera nog van invloed.

Eén van de grootste troeven, buiten de overtuiging voor de donkere kant van deze aardbol, waar overigens niet Afrika mee bedoeld wordt, is de combinatie van melodie met opzwepende riffs. Lex van der Zwaal weet goed te spelen met de balans daar tussen. De sound doet dan soms ook denken aan de absolute begindagen van Sepultura.

De vijf tracks zijn om voordat men überhaupt een goed vuurtje heeft kunnen opstoken voor Lucifer, maar dat is ook de charme. De kwaliteit fluctueert, wat niet iedereen zal bekoren, maar wat wel geniaal is. Een eerste release van een band moet rauw zijn en niet overgeproduceerd, wat tegenwoordig te vaak gebeurt. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar voelt wel als een overbetaalde achttienjarige voetballer die elke dag moet kiezen tussen zijn Ferrari of Lamborghini. Nee, Vox Demoni is een heerlijke kennismaking met Ninth Gate, alsof een rauw stuk bief door de strot wordt geduwd, zittend op een troon van vlammen. Vurig debuut.

Ninth Gate - Vox Demoni EP

Tracklist Vox Demoni EP

1. Infinite Well Of Mysteries