Officium Triste – The Death Of Gaia

De Nederlandse doorgewinterde metalband Officium Triste is er één die geen introductie mee nodig heeft. In hun vijfentwintigjarig bestaan heeft de groep al menig metalhead ingepakt met hun door death beïnvloede doom. Via Transcending Obscurity Records komt uit Rotterdam afkomstige groep met The Death Of Gaia.

Deze zesde langspeler volgt de in 2013 uitgekomen Mors Viri, welke nog via Hammerheart Records verscheen, op. Officium Triste opent met ‘The End Is Nigh’. Op de zo herkenbare manier gaat de groep hier te werk. Op laag tempo worden de donkere kanten van de muziek op een voetstuk gezet, waarbij de diepe vocalen van Pim Blankenstein als de kers op de taart gelden. De subtiele toetspartijen zijn het cement tussen de gitaren en de ritmesectie. Daarbij is de muziek ook qua structuur herkenbaar.

Dat begin van The Death Of Gaia is de voorbode voor een plaat van het niveau wat men van Officium Triste mag verwachten. De band, welke ook live indrukwekkend is, heeft voor de luisteraar acht tracks in petto. Samen zorgen die voor een klein uur aan muziek. Geen moment gaat Officium Triste vervelen. Als men denkt alles al gehad te hebben, komen deze heren nog aanzetten met het magnum opus van deze schijf. Afsluiter ‘Losing Ground’, welke verrassend opent, laat in meer dan tien minuten horen waarom Offcium Triste het Nederlandse equivalent van My Dying Bride en Paradise Lost is. De death en doom worden op ongekend hoog niveau met elkaar versmolten.

Vanuit Nederland wordt vaak over de landsgrenzen gekeken naar bands en ‘hoe goed die wel niet zijn’. Het gras is niet altijd groener aan de overkant. Officium Triste laat met The Death Of Gaia horen dat wijzelf misschien wel één van de meest interessante bands op dit vlak in huis hebben. Niet voor niets draaien ze al vijfentwintig jaar mee in het vak. Pim Blankenstein en zijn mannen hebben met The Death Of Gaia een nieuw, indrukwekkend hoofdstuk aan hun toch al rijkelijke carrière toegevoegd.