Regarde Les Hommes Tombe – Ascension

Het is één van de exponenten van de obscure kant van de Franse metalscène: Regarde Les Hommes Tombe. Waar de band eerst bij Les Acteurs De L’Ombre Productions onder contract stond, is de groep nu getekend bij Season Of Mist. Via die platenmaatschappij komt de band met Ascension.

Deze nieuwe langspeler van Regarde Les Hommes Tomber telt zeven tracks. Wie de band kent, weet dat er veel bij zitten die lang van aard zijn. Hun moderne insteek op de black metal, die men deels als post-black metal zou kunnen wegschrijven, bevat evenals op eerdere releases veel sfeer. Dat is de kracht van deze band. In ‘The Renegade Son’, welke met zijn acht minuten en één seconde buiten de twee sferische bruggetjes op Ascension de kortste track is, laat Regarde Les Hommes Tomber dat goed horen.

Ascension vormt het derde deel in het drieluik Regarde Les Hommes Tomber – Exile – Ascension. Waar dit eigenlijk een eind van een tijdperk betekent, betekent het ook een nieuwe start. Dat wordt gevormd doordat de band nu bij Season Of Mist onder contract staat. Blijkbaar geeft dat deze heren nog meer vleugels, want deze schijf bevat nog de rauwheid waarvoor de band te prijzen viel, maar weet daarbij ook qua algehele sound iets geavanceerder te klinken, waardoor de opnames minder ruizig zijn. Hierdoor komt het majestueuze ‘The Crowning’ ook goed uit de verf.

De derde langspeler uit de carrière van Regarde Les Hommes Tomber laat horen dat de band immer groeiende is. Binnen het genre van de post-black metal is dit nog één van de ruwe diamanten. Scherp, venijnig en bovenal, heel lekker.