Satyricon – Satyricon & Munch

Wie kunst zegt, kan heel veel zaken bedoelen. Vaak worden de kunstvormen los van elkaar gezien, maar zo af en toe komen die vormen toch samen. Dat gebeurt ook op de nieuwe plaat van Satyricon. Satyricon heeft zich laten inspireren door het werk van Edvard Munch, misschien wel Noorwegens grootste kunstenaar ooit. De release Satyricon & Munch verschijnt via Napalm Records.

Satyricon

Gestart aan het begin van de jaren ’90 staat het duo van Satyricon vooral bekend om hun black metal. Een enkele maal zijn Satyr en Frost vergezeld van extra muzikanten, maar in de basis is het een duo gebleven. Dark Medieval Times en The Shadowthrone zijn platen die in menig verzameling van black metal fanaten prijken. De meest recente studioplaat van Satyricon is Deep Calleth Upon Deep, welke alweer uit 2017 stamt.

Satyricon & Munch

Deze nieuwe release telt maar één track. Dat nummer, wat ook de titeltrack is, duurt net geen uur. Daarmee is het een lange zit, die vooral als complete beleving gezien moet worden. Er gaan mensen zeggen dat dit bij vlagen langdradig, zweverig geneuzel is, maar dat is wel te kort door de bocht.

Wie naar de werken van Munch kijkt, weet dat emotie een belangrijke rol speelt. Dat gevoel legt Satyricon ook in de muziek. Men moet er dan wel op voorbereid zijn dat er wel hints naar black metal in zitten, maar eerder in de hoek van de progressieve muziek geplaatst kan worden, terwijl sommige passages eerder bij de ambient aansluiten. De opbouw van de track zorgt ervoor dat de geduldige, open-minded mens er helemaal in opgezogen wordt.

Satyricon & Munch is een expressie waar muziek en de beeldende kunst op een verfijnde wijze samenkomen. Het is dat Munch zelf al een tijdje niet meer onder de levenden is, anders had hij om deze reden best een mooie verfdoek over Satyricon kunnen maken, dat zou het helemaal compleet maken.

Satyricon - Satyricon & Munch

Tracklist

1. Satyricon & Munch