Stitched Up Heart – To The Wolves

Waar aan deze kant van de Atlantische Oceaan misschien nog niet iedereen bekend is met Stitched Up Heart, geldt dat zij in hun thuisland, de Verenigde Staten, hun ster rijzende zien. Inmiddels is het kwartet toe aan de derde langspeler. Dat nieuwe album van Stitched Up Heart heet To The Wolves en komt uit via Century Media.

Stitched Up Heart

De groep is ontstaan in 2010 naar de inzet van Alecia ‘Mixi’ Demner. Al snel vormde zij een vijftal, maar door de jaren heen werd dit een viertal en van die begindagen is alleen drummer James Decker nog van de partij. Toch is de band behoorlijk stabiel te noemen, want de line-up van 2014 is ook de bezetting van vandaag de dag. Dat is tevens ook de samenstelling waarin de langspelers Never Alone uit 2016 en Darkness uit 2020 zijn opgenomen.

To The Wolves

Amerikanen weten doorgaans goed hoe zij de luisteraar moeten inpakken. De internationale hitlijsten worden dan ook met enige regelmaat gedomineerd door artiesten uit dit grote land. Het is niet zo dat muzikaal gezien Stitched Up Heart snel in de top 40 te vinden zal zijn, hoewel wie weet, maar kijkend naar de tracklist valt in dat kader wel iets op. Stitched Up Heart heeft in ‘Possess Me’ de langste track. Dat nummer duurt slechts drie minuten en eenenveertig secondes. Kortom, alle tracks zijn qua speelduur radiovriendelijk te noemen.

Muzikaal is dat een ander verhaal. Waar her en daar nog staat dat Stitched Up Heart een heavy rock band is, geldt dat de metal een duidelijke stempel op de sound van To The Wolves heeft. De break in ‘Possess Me’ flirt openlijk met de deathcore, terwijl ‘Immortal’ de metalcore ook bij de hand neemt. Tel daarbij dat de doorgaande lijn op deze plaat raakvlakken heeft met onder andere Evanescence en Ad Infinitum en men snapt dat men hier toch echt een metalband in handen heeft. Daarbij zijn de vocalen van Mixi een belangrijk element. Zowel bruut als clean weet zij de oren op zich gefocust te krijgen. ‘To The Wolves’ en ‘Taste For Blood’ laten dat goed horen. Die laatste kent overigens ook weer zo’n brute, moderne break. ‘Conquer And Divide’ had zomaar het resultaat kunnen zijn van als Katy Perry de metal in was gestapt.

Als de kracht van metal, in de grote diversiteit, en de top 40 gebundeld zou zijn in één band, zou men hier kunnen uitkomen. Stitched Up Heart heeft op To The Wolves een serie tracks die pakkend en goed behapbaar zijn, maar die tegelijkertijd de metal stevig vasthouden.

Stitched Up Heart - To The Wolves

Tracklist To The Wolves

1. To The Wolves 3:11