Sunn O))) – Life Metal

De Amerikaanse band Sunn O))) geldt als een band met een bijzondere status. De indruk die de band achterlaat, is onuitwisbaar. Dat geldt ook voor de muziek op schijf. Sunn O))) is wars van de moderniteit en buigt zijn muziek om naar zijn eigen hand. Samen met producer Steve Albini is er gewerkt aan twee platen voor dit jaar. De eerste is Life Metal en komt uit via Southern Lord.

Voor de mensen die niet weten wat men moet verwachten bij Sunn O))): verwacht vooral niks. Dan kan het alleen maar tegenvallen. Sunn O))) spot al jaren met de geijkte wetten van de muziek om hun eigen regels te creëren. In dat kader snapt men ook dat er op Life Metal vier nummers te horen zijn. Samen duren zij zo’n zeventig minuten. Opener ‘Between Sleipnir’s Breathe’ zet de luisteraar direct op een dwaalspoor. Zwaar aangehaalde, uitgerekte lage tonen worden herhaald, om pas na ruim vier minuten een subtiele damesstem te verwelkomen. Sunn O))) speelt hier met het bewustzijn van de luisteraar. Dit werkt in als een goede trip.

Sunn O))) heeft op deze plaat, waarvan de hoes al bewijst dat het om kunst gaat, de gave om te spelen met dimensies. Tijd lijkt een illusie en ook de ruimte wordt steeds onduidelijker. Het uitermate trage tempo, waar ‘Troubled Air’ ook een goed voorbeeld van is, kan alleen omarmt worden als de bas niet volledig open gedraaid is. Indien dat wel het geval is, dan trilt alles kapot. Dat is ook weer een gave van Sunn O))), het blijven boeien op een intens laag tempo door de noten zo te plaatsen dat afhaken onmogelijk is. Zelfs het afsluitende ‘Novae’ grijpt op die manier de luisteraar aan. Neem daarbij in acht dat de track meer dan vijfentwintig minuten duurt. De kleine versnellingen zorgen voor aangename verrassingen daarbij.

Het is geen plaat voor de liefhebbers van liedjes die kort en catchy zijn, dat was vooraf al duidelijk Sunn O))) wordt namelijk op handen gedragen door de mensen die daar ver vandaan staan. De drone, doom en noise worden samen tot een zwaar, log kunstwerk gesmeed. Dat kunstwerk heet Life Metal en staat er op een wijze waarop de mensheid er niet omheen kan. Traagheid als troef.