Tombs – Monarchy Of Shadows

De Amerikaanse band Tombs vindt zijn roots in de black metal maar heeft daarnaast zoveel invloeden op zich in laten werken, dat de band moeilijk in een hokje te plaatsen is. Dat bleek al met hun eerste langspelers Winter Hours en Path Of Totality. Inmiddels is Tombs bij Season Of Mist neergestreken. Via die platenmaatschappij komen deze Amerikanen met hun vijfde langspeler: Monarchy Of Shadows.

Het duurt iets meer dan twee minuten voordat de black metal de overhand neemt. Die eerste twee minuten staan echter voor meer dan de intro van ‘Monarchy Of Shadows’. De titeltrack, welke met bijna acht minuten ook de langste track van de schijf is, laat namelijk weer goed horen dat dit metal is met een fundament van black metal, maar waar de sludge en death ook van op invloed zijn. ‘Once Falls The Guillotine’ dompelt de luisteraar wel flink onder in een donker bad van black metal, maar in dat bad zit ook een heerlijk ruikend schuim van de melodielijnen van de post-black metal gegoten.

Wie Tombs door de jaren heen heeft gevolgd, weet dat Mike Hill de absolute kern van deze band is. De muzikanten om hem heen zijn nog wel eens wat gewisseld, maar de sound is gebleven. Toch laat Tombs in de vijfendertig minuten op Monarchy Of Shadows horen dat de black metal misschien nu toch weer wat steviger in de sound opgenomen is.’Necro Sun’ en ‘Man Behind The Sun’ laten dat goed horen. Het is dat hier en daar wat cleane vocalen wat mist opgooien. De break van het laatst genoemde nummer onderstreept wel de grootsheid van Tombs. Zonder dat men er echt erg in heeft, lijkt de doom ineens een danspartner te zijn.

Acterend vanuit New York heeft Tombs weer een mooi presentje voor de metalhead. Monarchy Of Shadows is een eigenzinnige black metal plaat geworden die juist door de subtiele toespelingen naar andere genres grootser is dan men na één luisterbeurt direct zal beseffen.