Vlad In Tears – Dead Stories Of Forsaken Lovers

Vlad In Tears is een rockband met een beetje een donker kantje. Wie de artwork ziet van de nieuwe plaat, verwacht misschien te maken te hebben met een obscure death metal band. De liefhebbende skull-achtige personages horen echter gewoon bij het thema van de plaat. Via Echozone komt Vlad In Tears namelijk met Dead Stories Of Forsaken Lovers.

De standaardversie van deze plaat bevat tien nummers. Die laten horen dat Vlad In Tears een beetje rockt in de hoek waarin ook de gothic van invloed lijkt te zijn. De donkere thematiek en romances liggen hier dicht bij elkaar. ‘Tonite’ is daar een goed voorbeeld van. ‘We Die Together’, waarmee de plaat opent, zet gelijk de toon: aanstekelijk en op een goed tempo. De rock van Vlad In Tears is ondanks de thematiek wel voor een breed publiek toegankelijk.

De luxere uitgave van Dead Stories Of Forsaken Lovers bevat op dezelfde schijf nog een zevental extra nummers. Akoestisch. Waar er zes nummers van eigen hand zijn, opent Vlad In Tears met een pianoversie van de Alice In Chains-klassieker ‘Man In The Box’. Vlad In Tears behoudt zijn eigen karakter in deze versie. De andere zes akoestische nummers zijn oudere nummers van Vlad In Tears die nu in dit bijzondere jasje gestoken zijn. ‘Days Gone’ is een voorbeeld dat dit andere juk hen ook prima staat.

Vlad In Tears is misschien een band die qua overkomen in eerste instantie een beetje misleidend is, het is er wel één die uitdraagt waar ze voor staan. De duistere rock wordt op Dead Stories Of Forsaken Lovers wel toegankelijker dan ze zelf hadden vermoed.

Ralf W.