Ad Patres – A Brief Introduction to Human Experiments

Zestien secondes. Daarmee opent de Franse death metal band Ad Patres hun nieuwe langspeler. Die zestien secondes zijn gegund aan een sample in ‘Shock Therapy’. Direct is al duidelijk dat A Brief Introduction To Human Experiments, welke uit komt via Xenokorp, geen plaat voor watjes is.
De langverwachte opvolger van het uit 2012 komende Scorn Aesthetics telt tien tracks. Nadat men is verwelkomd in ‘Shock Therapy’ treedt het vijftal in ‘Mechanical Enlightment’ echt naar voren. De brute death metal vaagt alles en iedereen dat op zijn pad komt weg. ‘The Disappearance Of I’ laat vervolgens horen dat het gezelschap ook goed overweg kan met tempowisselingen. Zowel de versnellingen als de vertragingen smaken naar meer. Daarin ligt ook een cruciale rol voor drummer Alsvid, welke ook gekend kan worden als drummer van Seth. Zijn extreem drumwerk is uitermate passend voor de veelzijdige death metal van Ad Patres. Zodoende is er ook gewoon ruimte voor een lekkere gitaarsolo.
Dat Ad Patres ook nog aan het hart van de luisteraar denkt, blijkt in ‘Sermon’. De onheilspellende speech zorgt ervoor dat de metalhead even adem kan halen. Als deze net tot bezinning is gekomen, slaat het vijftal echter weer meedogenloos toe in ‘Verses Void’. Afsluiter ‘The Floating Point’ geeft de luisteraar ook nog wat ademruimte. De wurggreep wordt een geruime tijd op instrumentale wijze wat minder strak gehouden, zodat men in het vervolg de aandacht van de luisteraar nog eenmaal volledig kan opeisen. Ontwijken is er dan niet meer bij.
A Brief Introduction To Human Experiments is een death metal plaat om u tegen te zeggen. Dat Ad Patres de liefhebber lang heeft laten wachten, maakt deze met dit album helemaal goed. Een prachtig experiment voor de menselijke oren.