Body Count – Carnivore

Veel mensen kennen Ice-T als rapper of als acteur. Met beide speelde hij zichzelf behoorlijk in de kijker. Toch is hij ook al decennia lang het gezicht van de metalband Body Count. Die groep is still going strong ondanks het verlies in het verleden van enkele leden. Body Count is alweer toe aan de opvolger van het in 2017 uitgekomen Bloodlust. Via Century Media komt Body Count met Carnivore.

De kenmerkende stijl van Ice-T zorgt ervoor dat men direct hoort dat het hier om Body Count gaat. De groovende metal is opzwepend en weet van seconde één de luisteraar in beweging te krijgen. ‘Carnivore’ is daarmee ook een sterke opening van de schijf. ‘Point The Finger’ zal er bij de metalhead ook in gaan al zoete koek. Hier beukt Body Count op een sterke manier, waarbij de extra vocalen van Power Trips Riley Gale voor een extra rauw karakter zorgt. Dat rauwe zit ook in het thema van de plaat. Het is heel simpel ‘fuck vegans’. Alleen daarom verdient Body Count al credits. In een wereld waarin hoe groener hoe beter het motto lijkt, is het ook fijn om eens een fel tegengeluid te horen.

Tijdens de tien nummers op de standaardversie van Carnivore verwelkomt Body Count naast de eerder al aangehaalde Riley Gale nog een aantal interessante gastmusici. Dead Cross-drummer en ex-Slayer-icoon Dave Lombardo drumt mee op remake van ‘Colors’, welke ooit ook nog Machine Head is opgenomen en nu ‘Colors – 2020’ is genaamd. In ‘Another Level’ brult Jamey Jasta van Hatebreed mee en in ‘When I’m Gone’ hoort met ook nog Evanescences Amy Lee.

Body Count is de perfecte synthese tussen de metal van de muzikanten en de zangstijl van Ice-T. Waar deze band zelf al een grootheid is, eert de groep na mooie woorden van Ice-T zelf een band die nog veel groter was: Motörhead. Daarbij wordt gezien het thema van de plaat maar even aangenomen dat wijlen Lemmy geen vegetariër was. ‘Ace Of Spades’ is een mooie combinatie tussen Motörhead en de sound van Body Count zelf.

Carnivore  is meer dan een beukende metalplaat. Het is een statement van een groep die een boodschap heeft en dat maar wat graag wilt verkondigen. De rauwe teksten en het regelmatig voorbij komende f-woord onderstrepen de kracht van Ice-T en zijn mannen.