Abysmal Dawn – Phylogenesis

Het is alweer zes jaar geleden dat de Amerikaanse death metal band Abysmal Dawn met Obsolescence kwam. Die langspeler gaat eindelijk een opvolger krijgen. Waar die plaat nog uitkwam via Relapse Records, komt Abysmal Dawn nu met haar nieuwe langspeler via Season Of Mist. Phylogenesis is de titel van de langverwachte plaat.

De zes tussenliggende jaren hebben ook de nodige veranderingen met zich meegebracht. Waar men op Obsolescence Scott Fuller achter de drumkit vond en Andy Nelson één van de gitaristen van de band was, zijn die twee uit de bezetting verdwenen. Hun plaatsen zijn ingenomen door respectievelijk James Coppolino, die ook live Incantation nog wel eens van drums heeft voorzien, en Vito Petroni.

Deze plaat telt in het totaal negen nummers. De eerste acht daarvan zijn van de hand van Abysmal Dawn. Opener ‘Mundane Existence’ laat direct horen dat deze death metal band niet gekomen is om niet te knallen. Coppolino blijkt een goede zet te zijn, want zijn megastrakke drums zijn een must voor iedereen die van de modernere death metal houdt. Charles Elliot leidt met zijn genadeloze vocalen de band. Het gevoel van een vuist omhoog en meebrullen zonder te weten wat er echt gezongen wordt, zal bij de luisteraar naar boven komen.

‘A Speck In The Fabric Of Eternity’ laat horen dat de death metal in de solo ook nog kort wijlen Jeff Hanneman lijkt te eren. ‘Coerced Evolution’ laat horen dat deze band ook uitdagende riffs en drumwerk durft voor te schotelen. De breaks hierin zorgen voor gespitste oren. Het is namelijk zo strak, terwijl de melodie ook niet vergeten wordt. Voor die melodie komt in ‘Soul-Sick Nation’ Fredrik Folkare om de hoek kijken. Deze gitarist van onder andere Unleashed geeft nog meer schwung aan dit nummer.

Zoals eerder aangehaald, is er één track niet van de hand van Elliot en co. De afsluiter van Phylogenesis is namelijk ‘Flattering Of Emotions’. Dat nummer is natuurlijk in originele vorm de openings track van Human, het uit 1991 komende album van Death. Abysmal Dawn eert toch een van de invloedrijkste bands op dit genre hier op een mooie manier.

De zes jaar hebben voor de Amerikaanse death metal band Abysmal Dawn geen windeieren gelegd. De nieuwe line-up laat horen op Phylogenesis dat de snoeiharde death metal nog steeds als een huis staat. Deze plaat knalt er goed in. Als men daar zes jaar op moet wachten, dan is dat verre van erg.