Anna Ternheim – A Space For Lost Time

Het was 2004 toen de Zweedse Anna Ternheim haar debuutplaat uitbracht. Die schijf heeft haar direct een podium gegeven waar de spotlights vanuit haar hele thuisland op schenen. Haar ster was snel rijzende. Inmiddels is ze talloze jaren verder en gaat het haar nog steeds voor de wind. Anna Ternheims nieuwste plaat heet A Space For Lost Time, welke uitkomt via CNTCT/BMG.

De muziek van Anna Ternheim is een subtiel fundament voor haar fluwelen, wat ingetogen stem. Zie het als een americana-artieste die zich, een klein beetje geïnspireerd door de folk, niet laat leiden door het grote publiek, maar haar liedjes heerlijk voor zichzelf speelt. Het afsluitende ‘Oh Mary’ laat dat goed horen. Openers ‘This Is The One’ en ‘You Belong To Me’ hadden aan het begin van die plaat al die toon gezet. A Space For Lost Time is dan ook geen plaat die in een razend tempo door de speakers knalt.

Toch is de plaat sneller over dan je denkt. Tien tracks genereren samen net geen vijfendertig minuten aan muziek. Dat is misschien de enige kanttekening die bij de schijf gemaakt kan worden. Anna Ternheim heeft het voor de rest goed voor elkaar. Waar misschien gedacht wordt dat de muziek van haar soms wat eenzijdig is, komt bedrogen uit. ‘Remember This’ is een track die voller klinkt en alleen daarom al onthouden zal worden. Dat zorgt onder andere voor meer variatie.

A Space For Lost Time  is een mooie schijf geworden waarop Anna Ternheim de schoonheid van haar muziek andermaal op indrukwekkende manier weet te presenteren. Misschien is de bescheidenheid die doorklinkt in haar stem ook wel de sleutel tot haar succes.

Ralf W.