Arrayan Path – The Marble Gates To Apeiron

De paden van White Room Reviews en Arrayan Path kruisten elkaar voor het eerst rond de release IV: Stigmata. Samen met o.a. zanger Nicholas Leptos werd in de Cypriotische hoofdstad genoten van een zeer uitgebreide mezze en gezelligheid. De passie voor het maken van epische power metal is bij deze band niet vergaan. Gelukkig. Zoals men van deze band gewend is, verschijnen de platen via Pitch Black Records. Via die platenmaatschappij komt Arrayan Path dan ook nu met The Marble Gates To Apeiron.

Arrayan Path

De oorsprong van Arrayan Path vindt zich terug in de Verenigde Staten. Daar werd de band gevormd. Dat was voordat Nicholas Leptos terugkeerde naar het mooie Cyprus. Dat mediterrane land geldt inmiddels al jaren als basis voor deze band. Toch heeft de bezetting door de geschiedenis heen altijd het internationale tintje behouden.

The Marble Gates To Apeiron

Deze nieuwe plaat van dit viertal is alweer de achtste van Arrayan Path. Deze opvolger van het in 2018 verschenen Archegonoi telt negen tracks. Samen zijn die goed voor een ruime drie kwartier aan muziek. ‘The Cardinal Order’ is met zeven en een halve minuut de langste van deze release. Echt hele korte nummers staan niet op deze schijf. ‘To Live Another Day’ is met een kleine drie en een halve minuut de kortste.

The Marble Gates To Apeiron opent met de titeltrack. Na een korte opening is het daar de herkenbare power metal van deze groep wat de klok slaat. Die track zit goed in elkaar en pakt ook gelijk de fans makkelijk in. Toch is het niet zo dat Arrayan Path alleen de veilige weg kiest. In ‘The Mourning Ghost’ komt er een riff voor die men eerder zou verwachten bij Periphery of Soilwerk. Dat siert deze band wel en doet het nummer overigens ook goed.

De kracht van Arrayan Path

Waar de muziek van Arrayan Path steevast goed in elkaar zit, ligt de kracht toch echt bij de frontman van deze band. Nicholas Leptos heeft namelijk een erg fijne stem voor dit genre. Zijn heldere, krachtige vocalen dragen de muziek naar een hogere hoogte. Daarbij lijken Rhapsody en Kamelot ook van invloed, terwijl men soms ook aan Iron Maiden zou kunnen denken. Dat laatste is bijvoorbeeld in zijn inzet van zijn stem in ‘The Mask Of Sanity’ te horen.

Dat Arrayan Path staat voor een puike dosis aan epic power metal, hoefde de band niet meer te benadrukken. Dat moge al lang en breed duidelijk zijn. The Marble Gates To Apeiron laat echter wel horen dat Arrayan Path door de jaren heen niet aan kwaliteit inboet. Deze groep weet keer op de keer de metalhead in te pakken.

Arrayan Path - The Marble Gates To Apeiron

Tracklist The Marble Gates To Apeiron

1. The Marble Gates to Apeiron