Asylum Pyre – N°4

Het is een verwijzing naar Chanel N°5, maar had net zo goed een verwijzing naar Jack Daniels Old N°7 kunnen zijn: de nieuwe plaat van het Franse Asylum Pyre. De geheel in eigen beheer gerealiseerde plaat van de band die al in het voorprogramma van onder andere Luca Turilli’s Rhapsody, Stream Of Passion en Xandria stond, heet namelijk N°4.

Op N°4 staan twaalf tracks. Die laten goed horen dat deze female fronted metal band de zaken goed op orde heeft. Opener ‘Lullaby For The Clairvoyant’ mag dan nog gezien worden als een spel om de luisteraar aan zich te binden, waarbij de vrouwelijke vocalen verleidelijk hun kans schoon zien, knalt Asylum Pyre in ‘One Day’ er vol in. Dan blijkt dat de groep vele invloeden herbergt. Zowel de heavy als de moderne metal gaan schuil in de sound van dit viertal.

De muziek van Asylum Pyre is niet makkelijk aan één band te linken. Delain, Epica en Within Temptation zijn allemaal mogelijk. ‘On First Earth’ zorgt dat die vergelijking goed mogelijk is. Daarbij moet ook gezegd worden dat er te veel momenten zijn op N°4 die laten horen dat Asylum Pyre veel meer is dan een band in dat rijtje. Afsluiter ‘The Cemetary Road’, welke ook veruit de langste track op N°4 is, heeft ook nog openlijke flirts met de industrial, zonder het geheel naar de industrial te trekken. Daarvoor is het ook te melodieus. Asylum Pyre laat op N°4 veel verschillende kanten van zichzelf zien, zonder dat het los zand is. Wie de schijf luistert hoort het geheel. Die variatie is een belangrijke troef in de druk bezette wereld van de female fronted metal. N°4 is een plaat om een Old N°7 op te heffen.