CHEVALIER – Destiny Calls

Chevalier
Desitny callls
Releasedatum: 26-04-2019

Een Finse band die nog niet heel lang actief is maar wel al diverse dingen heeft uitgebracht. Dat zijn de leden van Chevalier. Ze hebben al een split, 2 EP’s en nu ook een full-lenght op hun naam. Dit hebben ze uitgebracht sinds 2016. Cheavalier betekent Frans voor ridder. Ze maken een potje heavy/speed metal. Ze zitten toevallig ook bij het zelfde label als Smoulders die net zoals hun, hun album uitbrengen de 26e. Het heet Destiny Calls en bestaat uit negen nummers. Deze negen tracks zorgen samen voor 45 minuten aan muziek. Het album is opgenomen in 2 sessies. Het opnemen van het album vond in november plaat bij de Black Floyd Analog Studio in Hämeenkyrö.

We worden het album ingeleid met een instrumentale intro. Deze intro geeft een aparte sfeer. Het album gaat daarna over in gillende gitaren samen met hoog gegil van de zangeres. Het neemt je meteen mee naar een typische heavy/speed stijl. Het derde nummer op Destiny calls is al wat bekender. Dit omdat het een ouder nummer van hun is die ze opnieuw hebben opgenomen. Het betreft het nummer ”The Curse of the Dead Star” die ook te horen was op Chapitre II. Dat de vocalist kan zingen komt goed erin terug. Dit omdat ze hier een daar ook uithalen maakt. De opening van ”Road of Light ” is een lekker gitaar spel tussen hoge melodieuze stukken en akoestisch. Over deze opening heen wordt een tekst uitgesproken door een mannelijke stem. Behalve dat het gitaar spel lekker is, is het nummer ook bombasitische. Hierna gaat het nummer over in een akoestische nummer.

Het einde van het vijfde nummer neemt ons mee in het nummer ”Stormbringer”. Deze twee nummers passen goed bij elkaar omdat je in het akoestische nummer regen hoort en dit gaat door bij het volgende nummer. ‘’Stormbringer’’ heeft veel tempo. Sommige drums in het nummer doen je ook daadwerkelijk denken aan een storm. Het zevende nummer is wat nieuws vergeleken wat we tot nu toe hebben gehoord. Hierna komen we aan bij het vierde akoestische nummer op het album. Deze akoestische stukken zorgen voor rust tussen de nummers door. Hierna komen we aan bij nummer negen van de plaat. De sfeer bij dit nummer vat de boel nog even goed samen. We horen hierin wel riffs terug van de nummers die al zijn geweest. Het is een nummer van 7 minuten. Ondanks het best een lang nummer is gaat het niet vervelen. Het album word afgesloten met een akoestische outro.

Het is een album dat van het begin tot het einde goed voor de dag komt. Het album is zeker afwisselend en heeft veel diversiteit. Dit omdat er gillende gitaren inzitten maar ook rustige akoestische stukken. Wat het album ook anders maakt dan een doorsnee album is dat er ook geluiden inzitten van de natuur namelijk regen en onweer. De teksten op het album hebben te maken met leven, dood, vrijheid en lotsbestemming. Het album heeft veel diversiteit. Het is niet alleen heel divers maar het hangt ook goed samen allemaal. Het is een goed kloppend geheel. Destiny Calls is zeker het checken waard. Het zit technische goed in elkaar en het bevat niet alleen speed/heavy. Je zou ze te kort doen als je ze alleen daaronder zou plaatsen.