Blood Red Throne – Nonagon

Het zijn roerige tijden voor Blood Red Throne. Bekend is geworden dat bassist Stian Gunderson, die op de twee meest recente platen aanwezig was, gebukt gaat onder leukemie. Daarom heeft nieuwkomer Sindre Wathne Johnsen naast de microfoon ook de bas voor zijn rekening genomen. De band heeft wel een nieuwe langspeler. Dat nieuwe album van Blood Red Throne heet Nonegon en verschijnt via Soulseller Records.

Blood Red Throne

Ondanks dat de band al in 1998 het licht zag, geldt dat de wisselingen in de line-up regelmatig te bekennen waren. Dat Fit To Kill en het daarop volgende Imperial Congregation in dezelfde bezetting gespeeld zijn, was daarom ook iets om die de review van die laatst genoemde aan te halen. Nu zijn er dus weer wel wisselingen en is de band tevens ook van platenmaatschappij gewisseld.

Nonegon

In iets meer dan veertig minuten presenteert Blood Red Throne op Nonegon negen nieuwe tracks. Die laten horen dat deze Noren de death metal niet verleerd zijn. De band weet zowel keiharde riffs, opzwepende ritmes en melodieuze partijen in hun sound te verwerken, waarbij ook op vocaal gebied de nodige variatie te vinden is. Dat men ook het betere gooi- en smijtwerk niet vergeet, blijkt middels een heerlijke track als ‘Ode To The Obscene’. Ook ‘Seeking To Pierce’ is daar een goed voorbeeld van.

Eerlijk is eerlijk, muzikaal is het niet allemaal heel verrassend of origineel, maar dat is andersom ook de kracht van Blood Red Throne. Mensen die van deze hoek van de death metal houden, houden niet van verrassingen en dat begrijpen deze Noren maar al te goed. In dat kader zal ‘Tempest Sculptor’ er bijvoorbeeld bij de liefhebbers als zoete koek ingaan. Misschien geldt het trage, slepende in ‘Every Silent Plea’ wel als iets verrassends, hoewel het nog steeds puur death metal ademt. ‘Split Tongue Sermon’ herbergt nog passages die echt wel een verrassende schwung geven, evenals dat dit ook zorgt voor energie.

Nonegon is een strakke, pure death metal plaat die laat horen dat Blood Red Throne ondanks de wisseling van vocalist nog steeds met trots de death metal aanvoert. Ideale plaat om de haren flink op te laten zwiepen.

Blood Red Throne - Nonegon

Tracklist Nonegon

1. Epitaph Inscribed