Bongeziwe Madandla – Iimini

Wat hebben Bongeziwe Madandla en Nelson Mandela gemeen? Het zijn inderdaad allebei Zuid-Afrikanen. Toch is er nog een overeenkomst. Beide hebben het Xhosa als taal. Deze kliktaal gebruikt de eerst genoemde echter om muziek te maken. Via Black Major bracht Bongeziwe Madandla onlangs Iimini uit.

Bongeziwe Madandla

Hij geldt als één van de nieuwe gezichten van de Afrikaanse muziek die men in de gaten moet houden. Bongeziwe Madandla staat namelijk niet louter voor Afrikaanse muziek, hij laat veel stijlen van invloed zijn op zijn in het Xhosa gezongen muziek. Daardoor heeft hij al veel lovende kritieken en mooie showcases verkregen.

Iimini

Deze nieuwe langspeler van Bongeziwe Madandla telt twaalf tracks. Samen zijn die goed voor iets minder dan vijfenveertig minuten, wat ook de liefhebbers van vinyl deugd zal doen. Muziekliefhebbers zullen op het puntje van hun stoel gaan zitten bij deze plaat, want het is alsof Michael Kiwanuka samen is gegaan met Tracy Chapman. Het subtiele gitaarspel in ‘Masiziyekelele’ is daar een goed voorbeeld van.

De muziek vanBongeziwe Madandla op  Iimini is zeer gevarieerd. Het knappe daarbij is dat deze muzikant, die het ook niet schuwt om de banden met de folk stevig aan te trekken, wel zijn eigen handtekening kan blijven plaatsen. Hierdoor vermengen de Afrikaanse muziek, soul, folk en nog veel meer stijlen zich tot één heerlijke, fascinerende blend. ‘Khangela’, aanrader. Of ‘Ukwahlukana’, waar Son Little mee komt doen. Eveneens een aanrader.

Grenzen vervagen. De enige grenzen die men nog leidend laat vinden, zijn landsgrenzen. Gelukkig heeft men muzikanten die daar geen waarde aan hechten. Als één artiest het voor mogelijk heeft om wereldmuziek te herdefiniëren, is dat Bongeziwe Madandla met Iimini wel. Door in gedachtes met de gitaar als wapen over de wereld te reizen, komt Bongeziwe Madandla met een wereldse plaat.

Bongeziwe Madandla - Iimini

Tracklist Iimini

1 mini esadibana ngayo (#001) 2:31