Caedere – Eighty Years War

De Tachtigjarige Oorlog was een kentering in de Nederlandse geschiedenis. Daar hoeft niemand over bijgepraat te worden. Dat juist dit het thema is van de onlangs verschenen langspeler van Caedere kan als symbolisch worden opgevat. Caedere nam met deze plaat namelijk afscheid van zanger Michiel Lankhorst, net als dat de Tachtigjarige Oorlog ook bepaalde vastigheden uitzwaaide. Eighty Years War van Caedere is verschenen via het Poolse Via Nocturna.

Caedere

De Nederlandse death metal band uit het oosten van het land is al opgericht in 1998. Toch heeft de huidige line-up nog weinig met die tijd te maken. Alleen gitarist Niels Ottink was er toen bij. Caedere heeft echter niet alleen qua wisselingen in de line-up niet stilgezeten, maar ook in de studio is de band op zijn tijd goed bezig geweest. Eighty Years War is immers alweer de vierde langspeler.

Eighty Years War

In acht nummers, welke samen goed zijn voor een kleine veertig minuten aan muziek, neemt Caedere de liefhebber van death metal mee terug naar de tijd waarin corona nog geen issue was. Dat het daarover gaat, haalt men natuurlijk wel vooral uit het mooi vormgegeven boekje, want verstaan doet men de death metal niet.

Wie overigens twijfelt aan wat Caedere doet, hoeft niet lang te wachten. Letterlijk binnen één seconde heeft men met opener ‘Iconoclasm’ al een beeld geschetst. Deze heren zijn niet gekomen om de mensheid met fluwelen handschoenen aan te pakken. Geen intro, gelukkig, en gelijk knallen is het devies. Die mokerslag, mede met dat aan sessiedrummer Michiel van der Plicht, komt men in de zware, langzame break in ‘Council Of Blood’ pas min of meer te boven. Overigens heeft Caedere in die track nog iets weg van de oude platen Cryptopsy. De bas doet daar onder andere sterk aan denken. Dat zal niemand erg vinden.

Strijd om de kroon

Waar de Tachtigjarige Oorlog ook een aardige strijd was, gaat er op Eighty Years War ook een strijd. Welke track mag zich nu het magnum opus noemen van de plaat? Zowel ‘The Siege (of Long Breath)’ en afsluiter ‘The Seven Provinces’ betwisten elkaar daarin. De eerst genoemde, welke ook de langste van de plaat is, kent tussen al het brute geweld een mooie, bijna progressieve break. ‘The Seven Provincies’ viert De Republiek op een genadeloze manier waarbij alle losers meer dan murw getrapt worden. Misschien is het ook beter niet te kiezen.

Inmiddels residerend in Frankrijk zal Michiel Lankhorst met trots terug kunnen kijken op zijn laatste vastgelegde moment met Caedere. Eighty Years War is een schijf die het land trots maakt en waarmee Caedere De Zeven Provinciën met terugwerkende kracht een krachtig podium geeft.

Caedere - Eighty Years War

Caedere online

Via Nocturna online