Crypta – Echoes Of The Soul

Ineens was daar het nieuws dat ex-leden van onder andere Nervosa en Burning Witches de handen ineen hadden geslagen. Een all female supergroep in de metal was dus gevormd. Dat gezelschap presenteert zich onder de naam Crypta en ziet in Echoes Of The Soul hun debuutplaat verschijnen. Dat album komt uit via Napalm Records.

Crypta

Aan het front van deze melodieuze death metal brigade staat Fernanda Lira. Inderdaad, ooit was zij het boegbeeld van Nervosa. Als bassist en zangeres van die groep heeft ze in de drummer van het gezelschap een bekende. Dat is namelijk Luana Dametto, ook met een verleden in Nervosa. Waar de ene gitariste, Tainá Bergamaschi, nog niet bij iedereen bekend is, is Sonia Anubis dat wel. Onder andere met Burning Witches maakte zij veel naam. Zodoende krijgt de band door deze Nederlandse topgitariste een internationaal karakter.

Echoes Of The Soul

Deze eerste langspeler van dit kwartet telt tien tracks. ‘Awakening’ geldt als opener, waardoor er negen echte songs overblijven. Samen zijn de tien tracks goed voor een ruime veertig minuten aan muziek. ‘Dark Night Of The Soul’ en ‘From The Ashes’, welke in die volgorde  plaat afsluiten, zijn de langste tracks. Beide duren iets meer dan vijf minuten en schelen slechts twee seconde in speelduur.

De plaat begint pas echt bij ‘Starvation’. Dan wordt gelijk duidelijk dat met deze dames niet te spotten valt. Crypta gooit er gelijk de beuk in en grossiert in strakke death metal riffs en pakkende melodielijnen. Dat Fernanda Lira haar vocalen op meerdere manieren inzet, geeft extra energie aan de sound. De rauwheid blijft bij al die manieren echter wel overeind.

Het sterke van Crypta is dat de death metal de gehele plaat overtuigend weggezet wordt, zonder te vervallen in eentonigheid. Dat komt onder andere ook door het gitaartandem Bergamaschi/Anubis. Door de goed gedoseerde dosis melodie geven ze de sound van Crypte veel schwung mee, zonder dat het afbreuk doet aan het rauwe karakter van het genre. ‘Possessed’ en ‘Under The Black Wings’ laten dat onder andere goed noemen. Echter, elke track van deze plaat had hier genoemd kunnen worden.

Het complete plaatje

Crypta heeft er alles aan gedaan om de zaken zo goed mogelijk weg te zetten. Daarom is de uiteindelijke mix en mastering in Zweden gedaan. Niemand minder dan Jens Bogren, die de metal al zo vaak van de perfecte sound heeft voorzien, zat daar achter de knoppen. Daarnaast is Wes Benscoter verantwoordelijk voor de artwork. Hij is ook geen onbekende in de wereld van de metal, want hij deed onder andere ook werk voor Black Sabbath, Slayer en Kreator.

De debuutplaat zorgt ervoor dat een band een kickstart krijgt of niet. In het geval van Crypta komt dat zeker goed, want Echoes Of The Soul zal zomaar eens hoog op de eindlijstjes van de death metal fanaat kunnen eindigen. Hier gaat men meer van horen.

Crypta - Echoes Of The Soul

Tracklist Echoes Of The Soul

1. Awakening