Double Crush Syndrome – Death To Pop

Het eerste album van Double Crush Syndrome kwam met de titel Die For Rock ’n Roll. Daarmee zette de rockers onder aanvoering van Andy Brings een mooi statement weg. Blijkbaar beviel dat wel, want de nieuwe schijf heeft als titel ook zo’n statement: Death To Pop. Dat album verschijnt via Arising Empire.

Om direct maar met de titeltrack te beginnen, Double Crush Syndrome laat hier op een wel heel erg flirterige manier hun liefde voor de rockende pop blijken. Ondanks dat er wordt gezongen ‘Death To Pop’, is het zo zoet als pop. De meezingbare refreinen zijn misschien wel de meest poppy van de hele plaat. Zou het statement een soort sarcasme zijn? Qua muziek klinkt het alsof Billy Idol en Murderdolls samen zijn gegaan. Die eerst genoemde past ook als referentie bij het coupletten in ‘Refuse To Kiss Ass’. Overigens is het refrein hier niet bijster hoogstaand. Daarentegen is de rock ’n roll in ‘Cocaine Lips’ misschien niet superorigineel, het is wel pakkend.

Death To Pop telt elf nummers. Tien daarvan zijn Engelstalig. Afsluiter ‘Die Berühmten Drei Worte’ eert het Duits. Dat nummer, welke volgt op het aan Green Day doen denkende ‘Tonight’, opent nog met enkele klanken die bij Kerst zouden passen. Daarna is het opzwepende punk in het Duits. Gek of niet, maar ondanks dat deze track over de top is, is het wel een van de hoogtepunten van Death To Pop. Misschien komt dat alleen maar door het makkelijk oppikbare Duits, welke zelfs voor mensen die deze taal niet machtig zijn nog steeds goed te begrijpen zijn.

Double Crush Syndrome mag dan stellen in de titel van de plaat dat de popmuziek dood mag, maar eigenlijk rockt dit gezelschap zelf wel vrolijk richting de pop. Veelvuldig grijpt de band naar elementen die de pop zo populair maken. Daarom, het zal wel sarcasme zijn in de titel.