Dreamwalkers Inc – First Re-Draft

Wie de armen en handen op de frontcover gaat herleiden, komt in een bijna Esscher-achtig spel terecht. Dat belooft direct al iets van de bijbehorende release. Waar Escher natuurlijk terug in de tijd gaat, is dat ook het geval bij Dreamwalkers Inc op First Re-Draft. Die plaat komt uit via Layered Reality Productions.

Tom de Wit, het brein achter Dreamwalkers Inc heeft op zijn zestiende al de basis voor de muziek op First Re-Draft geschreven. Toen acteerde hij nog onder TDW, een naam die vanaf deze release is omgedoopt in Dreamwalkers Inc, zodat de band online beter vindbaar is. Toen heette de schijf overigens First Draft. De nummers zijn overigens wel flink aangepast door de tand des tijds. Wie destijds iets schreef, kan daar nu volledig anders tegen aan kijken. Daarbij geldt ook dat Dreamwalkers Inc naast de sterke line-up ook de hulp krijgt van een ruim koor dat echt zorgt voor meer dimensie op deze plaat. Dat valt bijvoorbeeld in ‘Happy Day’ en het lange ‘Innerburn’ op.

Als de muziek van Dreamwalkers Inc omschreven zou moeten worden, dan is het logisch dat men op de progressieve rock uitkomt. Soms wordt er vrijelijk geflirt met de metal, wat er voor zorgt dat de contrasten in de muziek van hard en zacht goed in balans zijn. Dreamwalkers Inc durft daarbij de uitdaging aan te gaan om genres in elkaar op te laten gaan. Het begin van ‘Dreamwalk’ is daar een goed voorbeeld van. Het start als progressieve metal, waarbij men aan Tool zou kunnen denken, terwijl het koor nog een hint van de symfonische metal met zich meebrengt, om later ook meer de rock te omarmen. Dat is een kracht die lang niet elke band beheerst.

Dat er soms opnieuw wordt gekeken naar muziek die al uit is, kan een les zijn voor andere bands. Tom de Wit heeft met zijn Dreamwalkers Inc een mooie stap gezet. Onder de nieuwe naam is dit een plaat die zeker online gevonden mag worden, maar beter nog kan worden gekocht.