Equal Idiots – Adolescence Blues Community

Toen de ondergetekende op de middelbare school zat, ging een deel van de jaargenoten altijd op zaterdag naar Hoogstraten. Dat was net over de grens. Iedereen in de wijde omgeving associeerde Hoogstraten alleen met een grote dancing, of wat het ook mocht zijn. Highstreet. Nu blijkt dat dit kleine plaatsje over de grens meer te bieden heeft. In de vorm van Equal Idiots biedt Hoogstraten ook iets heel anders aan de wereld.

Equal Idiots staat voor een duo dat samen de garage-rock tot bloei brengt. In België heeft deze in 2012 opgerichte band al veel tongen los gemaakt. Tijdens de fameuze HUMO Rock Rally werd Equal Idiots pas in de finale gestopt. De debuut plaat Eagle Castle BBQ gaf de band nog meer naam. Onlangs kwam dit duo via Noisome/Caroline met de opvolger van dat album. Deze is genaamd Adolescence Blues Community.

In een klein half uur schotelt Equal Idiots de luisteraar tien tracks voor. De invloed van de garage-rock en Britse punk zijn nog steeds hoorbaar. ‘Knife & Gun’ had zomaar vanuit een Engelse buitenwijk kunnen komen. Zowel het rauwe geluid als het stemgeluid zorgen ervoor dat dit idee omhoog kan komen.

‘Comfortable Home’ is misschien wel de track die het beste uitlegt dat Equal Idiots meer is dan gewoon een leuk bandje. Op dit derde nummer van Adolescence Blues Community is de gelaagdheid in de ogenschijnlijk eenvoudige muziek goed te horen. Het is hier alsof men The Clash, Outkast en Blur samen heeft gevoegd. Het gevoel van Outkasts ‘Hey Ya’ lijkt constant door het nummer heen te zweven, zonder echt op de voorgrond te treden. Dat maakt de muziek van Equal Idiots aanstekelijk.

Dat Equal Idiots een band to watch is, blijkt op deze tweede langspeler van dit duo maar eens te meer. Ondanks dat er maar voor minder dan een half uur aan muziek op de schijf staat, is het genoeg om Hoogstraten vanaf nu met iets anders te associëren: Equal Idiots.