Symbolik – Emergence

Als ik Symbolik hoor, denk ik aan Symbolic, denk ik aan Death, denk ik aan technische deathmetal.

Als ik deze gedachtegang loslaat op het Amerikaanse Symbolik, dan klopt deze gedachtegang in hoofdlijnen prima. Symbolik is namelijk een technische, melodische deathmetalband uit Stockton, California. Opgericht in 2010, heeft de band enkel een EP en single uitgebracht, voordat ze ruim tien jaar later met deze eerste langspeler Emergence op de proppen komen. Ik vraag me dan altijd al af waarom men zoveel tijd nodig heeft om iets uit te brengen. Tien jaar lang sleutelen aan tien nummers, betekent een jaar schrijf- en schaafwerk per nummer. Symbolik moet derhalve wel de Bugatti onder de technische deathmetalbands zijn (geworden). Toch?

‘Augury of Ancients’ begint met een technisch gitaarloopje en knalt daarna blastend uit de startblokken. De dubbele zang in de vorm van grunts en screams klinkt niet verkeerd, maar heeft vanwege het hoge melodieuze karakter van de nummers niet de impact die je misschien zou verwachten. Luisterend naar de melodielijnen, tempi en ritmes doet de band me denken aan een combinatie van Theory in Practice, Death, Eternal Tears of Sorrow en ons eigen Embers of Oblivion. Als de band aan het blasten is en de keyboardpartijen komen er bij doet het ook nog denken aan Lorna Shore (en dus ook aan Dimmu Borgir).

Ik kan hier ieder nummer gaan bespreken, maar dat is niet nodig. Alle tracks liggen in elkaars verlengde namelijk. De hoofdmoot wordt gevormd door blastbeats en uptempo stukken, waarover de melodieën en solo’s gespeeld worden. Klinkt dit lekker? Nou het klinkt vooral ‘easy’. ’Easy’ in de zin van dat de melodieën lekker in het gehoor liggen er geen dissonante jengelpartijen gespeeld worden, de productie en mastering prima is, de band straks speelt en de nummers compact zijn qua speeltijd.

Levert Symbolik met Emergence de eerder aangehaalde Bugattii- kwaliteit af? Nee. Daar is de muziek te normaal voor. Maar ondanks dat is Emergence wel een lekkere plaat geworden.