Ralph de Jongh – I Live My Life Without Make Up

Het is geen nieuws dat Ralph de Jongh tijdens zijn dagen in Café De Noot veel materiaal heeft opgenomen. Uiteindelijk hebben al die nummers geresulteerd in vier nieuwe releases. I Live My Life Without Make Up behoort ook tot die vier langspelers. Deze schijf komt even als al zijn andere releases uit via Ralph de Jongh Recordings.

Voor hen die het gemist hebben, Ralph de Jongh heeft in twee dagen in Café De Noot veel nummers gespeeld samen met zijn trouwe kompanen. Zijn creatieve mind staat nooit stil, wat niet alleen voor zijn muzikale talent geldt bij deze allround kunstenaar.  Al deze nieuwe songs zijn het resultaat van het vernuft om veel muziek te kunnen schrijven. Afgelopen jaar kwam hij immers ook al met de nodige uren aan materiaal op de markt.

Ditmaal valt het direct op dat hij niet alles heeft geschreven. Oké, het merendeel is puur tot stand gekomen door zijn eigen grijze massa, maar ‘Desert Blues’ is geschreven met de kameraden Nico, Tim en Marcel. Deze track laat ook een heel ander gevoel horen. Hier lijkt het alsof men terecht is gekomen in een easy-going jamsessie van de Amerikaanse koningen van de desertrock: Kyuss. Het stemgeluid, wat pas laat in deze kortste track van de plaat naar voren komt, is ook meer op de achtergrond. Een bijzonder moment.

De tien tracks op I Live My Life Without Make Up late nook horen dat Ralph de Jongh terug durft te komen op iets van een eerder moment. ‘Without Make Up’, waarmee deze schijf opent, wordt in ‘Kite’ mooi opgevolgd. Wie zou beweren dat het begin van dat nummer een reprise is van ‘Without Make Up’, zou bij een leek nog wel eens geloofd kunnen worden. Het zorgt er wel voor dat er een rode draad in de muziek blijft zitten.

Het mooie van Ralph de Jongh is dat zijn muziek niet eentonig is. Natuurlijk geldt hij als één van de belangrijkste hedendaagse vertolkers van de blues in Nederland, maar dat houdt niet in dat elke track ook een typische bluestrack is. De vergelijking met The Rolling Stones uit hun begindagen kan vaak gemaakt worden. ‘This Boat Is Sailing Is Strong’ heeft daarbij ook nog een intens gevoel van rust in zich, terwijl de tekst er ook voor zorgt dat het kracht uitstraalt. De sound van de gitaarsolo, die er mooi in ligt waardoor het lijkt alsof deze de leiding even neemt, verdient ook een compliment.

Dit kleine uur aan muziek is een mooie weerspiegeling van de veelzijdigheid van Ralph de Jongh en zijn muzikanten. De tien nummers op I Live My Life Without Make Up geeft eens te meer aan hoe sterk én breed hij zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld.