Exhumed/Gruesome – Twisted Horror Split-EP

Neem twee brute bands, plaats deze naast elkaar en wat is het resultaat? Juist, een nog bruter geheel. Tenminste, zo zou het op papier moeten zijn. De snoeiharde metalbands Exhumed en Gruesome mogen die theorie bewijzen, want via Relapse Records komen deze twee bands met de split-EP Twisted Horror.

Voorop gesteld is dat iedereen die niks heeft met de extremen aan de kant van de metal dit geenszins zal pruimen. Dat is ook mooi, want wat op Twisted Horror te horen is, is ook niet voor de mainstream. De vijf tracks die op deze release worden voorgeschoteld, zijn allen nieuw van aard. De verdeling is drie om twee, waarbij Exhumed qua aantal in de meerderheid is, maar welke als het om minuten aan muziek nagenoeg wel gelijk verdeeld is.

Exhumed trapt af. ‘Rot Your Brain’ laat horen dat Exhumed nog steeds Exhumed is. De door gore beïnvloede death metal hakt er tot op het bot in. Dit Amerikaans vijftal weet wat het is om de grindcore en death metal op een meedogenloze wijze op de luisteraar af te voeren. ‘Buried To Die’ en ‘Dead, Deader, Deadest’ onderstrepen dat. Daarbij komt ook dat Exhumed meesterlijke riffs in de strijd gooit, net als gierende solo’s. De death metal liefhebber kan hiermee in zijn nopjes zijn.

Gruesome neemt de vierde en vijfde track op Twisted Horror voor haar rekening. Hier geldt dat de haast klassieke death metal leidend is. ‘A Mind Decayed’ en ‘Led Into The Dark’ laten horen dat deze relatief jonge band, want 2014 is het jaar van oprichting, goed heeft geluisterd naar de grootheden in het genre. De tempowisselingen geven de muziek extra glans.

Vijf nummers, twee bands en een twintigtal minuten aan op hoog tempo headbangen en wild meebrullen. Het resultaat van de split-EP Twisted Horror van Exhumed en Gruesome heeft het gewenste resultaat: de som der bruutheden.