Time Lurker & Cepheide – Split-EP

De een had een EP, single en full lenght uit en de ander een demo, single en full lenght. Daarbij geldt ook dat beide langspelers in 2017 zijn uitgebracht. In dat kader zijn er de nodige parallellen te trekken tussen de Franse bands Time Lurker en Cepheide. Onlangs verscheen er via Les Acteurs De L’Ombre Productions een split-EP waar beide acts aan deel hebben genomen.

De split-EP van Time Lurker en Cepheide telt drie nummer. Niet getreurd, het levert ook ruim meer dan dertig minuten aan muziek op. Time Lurker is vertegenwoordigd met twee nummers. ‘No One Is Real’ start mysterieus, maar al snel blijkt Time Lurker de black metal in zijn aderen te hebben stromen. Daarbij moet wel gesteld worden dat Time Lurker de black metal uitvoert op een wijze die meer aansluiting vindt bij de post-black metal band. ‘Instable Night’ zou op sommige momenten ook zomaar van de hand van Der Weg Einer Freiheit kunnen zijn.

Cepheide is het meest nadrukkelijk aanwezig op deze release. De eveneens Franse band speelt echter maar één nummer: ‘Lucide’. Dat nummer tikt echter net de twintig minuten niet aan. De lange intro van het nummer laat een donkere mist neerdalen. Toch komt Cepheide al snel met een versnelling. Dan trekken de onweerswolken samen om in een machtig schouwspel de luisteraar te onderwerpen aan ijzingwekkend kille black metal met kreten die doen vermoeden dat de foltering nog aan de gang is. Muzikaal weet de band, zonder concessies te doen aan het genre, wel veel te variëren. Dat zorgt er dan ook voor dat de twintig minuten makkelijk uitgezeten kunnen worden.

Het leuke van split-EP’s is altijd dat de fans van beide bands ook makkelijk in aanraking komen met andere bands. Voor het geval van Time Lurker en Cepheide zal dat geen probleem zijn, want hun muziek zal overduidelijk ook makkelijk gewaardeerd kunnen worden door de fans van de andere bands. Split-EP’s blijven leuk.