Forgotten Tomb – Nihilistic Enstrangement

De Italiaanse metalband Forgotten Tomb heeft zijn sporen door de jaren heen al meer dan verdiend. Dit drietal is één van de pijlers van de Italiaanse black en doom scène. Herr Morbid en zijn twee kompanen zijn inmiddels alweer toe aan hun tiende langspeler. Deze jubileumplaat heet Nihilistic Enstrangement en komt net als zijn voorgangers uit via Agonia Records.

Deze nieuwe langspeler van Forgotten Tomb telt maar zes tracks. Kenners van de band zullen zich daar niet over verbazen. De tracks zijn veelal lang van aard. En als ze dat niet zijn, dan zijn ze dat eigenlijk toch omdat het bijvoorbeeld twee tracks zijn die samen één nummer vormen. Dat geldt op Nihilistic Enstrangement voor ‘Iris House Pt.I’ en ‘Iris House Pt.II’. In het totaal staat er toch weer meer dan veertig minuten aan muziek op deze schijf.

De opvolger van We Owe You Nothing start met ‘Active Shooter’. Herr Morbid klinkt even kil en meedogenloos als altijd. Muzikaal weet Forgotten Tomb het grensgebied tussen de black metal en de doom goed te bewandelen. Voor hen niet bekend zijn met deze band, beeld in dat Mayhem, Paradise Lost en Candlemass samen muziek zouden maken. Het uitgerekte tempo zorgt ervoor dat de melodielijnen niet altijd veel noten nodig hebben om toch schwung aan het geheel te geven. Dat blijkt ook in het tweeluik van ‘Iris House’.

Wat Forgotten Tomb eigenlijk immer goed voor elkaar heeft, is de productie. Daar draagt de band zelf ook aan bij. Hierdoor weet het drietal een goede sound weg te zetten die zowel vol klinkt als dat het ijzige karakter van de black metal naar boven komt. ‘District3’ is daar een mooi voorbeeld van. Er is niks dat domineert in de sound, waardoor het erg gebalanceerd klinkt, wat fijn is. Als de drums even een stapje terug doen, valt er ook geen gat in het geluid.

Nihilistic Enstrangement is een plaat die eer doet aan het feit dat het een jubileumplaat voor Forgotten Tomb is. Het Italiaanse drietal weet op hun typische manier te schitteren en de luisteraar ijzig koud te boeien.