TOMB MOLD – Planetary Clairvoyance

Een jonge Canadese band die in een paar jaar tijd al flink wat heeft uitgebracht. Nu hebben ze hun derde full-lenght voor ons klaarliggen. Het album heet Planetary Clairvoyance. Pas sinds 2018 zijn ze helemaal compleet. Hiervoor bestonden ze uit twee man waarin ze dus verantwoordelijk waren voor verschillende instrumenten. Gelukkig zijn ze nu uiteindelijk wel compleet om een potje nieuwe herrie te maken voor ons. Al is het echt petje af voor de vocalist die drumt en zingt tegelijkertijd. Grunten en bleast beats echt petje af voor hem! In zeven nummers word je meegenomen hun deathmetal wereld in. Het album duurt totaal 38 minuten en komt de 19e uit via 20 buck spin.

”Beg For Your Life” zo word je Planetary Clairvoyance ingeleid. Een intro die redelijk spannend en duister klinkt. Hier en daar wat afwachtend. Al vrij snel daarna komen alle instrumenten tezamen en het klinkt laag. Het is vrij snelle deathmetal met veel blast beats en snelle chaotische riffs. Het is geen trage lompe deathmetal maar juist uptempo chaotische shit in positieve zin. Uit het niet wordt deze brute muziek afgewisseld met een akoestisch gitaar spel. Gelukkig komen al snel hun deathmetal kant er overheen. Hoe ze opende gaan ze ook door. De zang is echter niet echt te verstaan maar de riffs maken veel goed. Wat echter jammer is van het derde nummer is de te lange intro. De band heeft niet die extra atmosferische dingen nodig. Kijk het is leuk als aanvulling maar het was beter geweest dan als opening dat je zo het album inkomt.

Na deze vage intro gaat die verder in ”Infinite Resurrection ”. Het heeft redelijk veel afwisseling qua tempo. Hier en daar is het ontzettend melodieus en hoor je solo’s over de lage riffs. Zeker een lekker nummertje die je af en toe aan OSDM doet denken. Het nummer wat hierna komt is eigenlijk gewoon vergelijkbaar met wat je tot nu toe hebt gehoord. Geen rare opbouwen, gewoon lekker weer een potje deathmetal. ”Cerulean Salvation” is een nummer die wat meer een old school vipe heeft. Zeker iets positiefs al vind ik juist ook leuk om te zien dat bands iets anders proberen dan OSDM. Het is namelijk leuk om te zien dat ze in voorgaande nummers ook wat origineler zijn en meer hun eigen sound daarin hebben. Natuurlijk is OSDM ontzettend vet maar het hoeft niet allemaal OSDM te zijn. Planetary Clairvoyance komt tot een einde met ”Hate Death”.

In conclusie, het is een album met zijn hoogte en dieptepunten. Het is zeker een band die goed op weg is. Het album is voor een deathmetal fan zeker een aanrader. Het speelt wel mee of je meer van old school deathmetal houdt want dan is dit toch anders. Dit omdat het meer moderne deathmetal kanten maar dat maakt het zeker niet minder. Technisch is het zeker. Dit omdat de riffs die ze spelen ontzettend goed in elkaar zitten en het niveau hoog ligt. Daarom zou kunnen zeggen dat het meer technische brute deathmetal is. Het is dan geen lome sompige deathmetal met heerlijke trage riffs maar juist het tegenovergestelde hiervan. Het is zeker een band dat goed past op een festivals als het Duitse Deathfeast of Obscene Extreme. De vocalen blijven wel redelijk eentonig in mijn ogen. Ik had toch daarin iets meer afwisseling willen zien. In ieder geval een album dat goed is opgenomen waarin alle instrumenten er goed in uit komen. Min punt is wel dat rare nummers tussendoor dat voor sfeer had moeten zorgen. Vergeet dus niet Tomb Mold met Planetary Clairvoyance te luisteren!