METALIAN – Vortex

Metallian, een Canadese band die nu hun derde album uit heeft. Het album heet Vortex en bestaat uit acht nummers die uitgebracht zijn door High Roller Records. Ze maken muziek die dicht in de buurt komt van Judas Priest en hier en daar wat Iron Maiden invloeden. In andere woorden gewoon lekker een potje heavy metal waar niks mis mee is. Na jaren gitaarsolo’s te harmoniëren en zijn stem onder controle te krijgen ging Ian dat uitvoeren in bands. Zou werd Metallian gevormd in 2003. Nadat er wat line-up veranderingen hadden plaatsgevonden zijn ze nu al zeven jaar samen met dezelfde line-up. Zoals de zanger al aangaf, als je van Judas Priest houdt dan vind je ons ook wat! Ondertussen zijn we dan wel natuurlijk zo nieuwsgierig of dit ook daadwerkelijk zo is. Dus laten we nu snel een kijkje nemen in dit net uitgekomen album.

Na een wat rustige opening scheuren de versterkers open. Hier volgen meteen snelle loops en lekkere riffs. Sommige loops doen je hier en daar wat denken Annihilator. Dit komt door het tempo en het soort riffs. Al vrij snel krijgt het daarna de classic heavy metal sound. Het eerste nummer staat vol in het teken van de instrumenten. Hoe de gitaarriffs onderling gespeeld worden warmt je echt op voor het album. Al mis je wel de vocalen op dit begin. ”The Sirens Wail”, hierbij word je meteen de heavy metal sound in meegenomen. Als Ian dan echt begint te zingen, dan sta je perplex. Dit omdat het gewoon echt dicht in de buurt komt van Rob Halford. Bij ”Full Throttle” krijg je meer van Iron Maiden te horen. Op de typische herhaling na, zouden zo de riffs op een Iron Maiden album hebben kunnen staan.

Bij het vijfde nummer raken we ondertussen wel gewend aan de band en begint het steeds minder bijzonder aan te voelen. Wel is leuk om te horen dat de riffs vaak net op een andere manier terugkomen. De meeste nummers blijven niet echt hangen op dit album. Dat is wel erg jammer, misschien dat dit komt omdat het al te erg lijkt op andere nummers. Bij ”Liquid Fire” blijft het wel even hangen doordat het herhaald werd. De breakdown die erin zat hadden ze overigens wel korter mogen maken omdat het nu erg uitgerekt overkwam. Het een-na-laatste nummer heeft een best wel vrolijke vipe. Het heeft een lekker swing waarop je lekker kan headbangen. In ieder geval gewoon een lekker nummer. Vortex komt tot een einde met het nummer ”No Home”. Het is een nummer met een hele andere sfeer dan we tot nu toe hebben gehoord. Dit is zeker iets positiefs voor hun. Het voelt gewoon anders aan.

Vortex is gewoon een album dat precies voldoet aan de standaard heavy metal eisen. Maar veel meer dan gewoon heavy metal is het niet. De muziek doet je wel bekend voor doordat zijn stem erg in de buurt komt van Rob Halford. Hierdoor krijg ik de neiging om gewoon ouderwets Judas Priest op te zetten. Al is het ook wel leuk om te zien wat een jongere band ervan maakt uiteraard. Een minpunt is echter dat ze sommige nummers erg uitgerekt zijn. Dit is zonde en was niet nodig geweest. Alsnog is het een album waar niks mis mee is. Gewoon ouderwets heavy metal met veel invloeden van Judas Priest en Iron Maiden. Voor iemand die zin heeft in een potje heavy metal geef dan Vortex een kans want het is gewoon een goed stukje muziek.