Godless-Mind – Scissions EP

Wie een beetje op de hoogte is van de smaak van de ondergetekende, weet dat de Franse instrumentale band The Lumberjack Feedback graag wordt beluisterd. De drummer van die band, Nicolas Tarridec, geldt als een muzikale duizendpoot. Daarom heeft hij onder de noemer Godless-Mind ook zijn eigen project. Daarvan verscheen onlangs de eerste release.

Het eerste wapenfeit van Godless-Mind is een EP die Scissions heet. Op die schijf staan vier tracks. De overeenkomst met The Lumberjack Feedback is dat er in Godless-Mind ook geen vocalen aan te pas komen. Muzikaal wordt echter een andere weg bewandeld. Nicolas Tarridec denkt hier duidelijk vanuit het geheel. De opbouw van de nummers is sterk, waarbij drums, stuwende baslijnen, gitaren en sferische elementen samen opgaan in een pakkend geheel.

Opener ‘The Opener’ start Scissions EP op een manier die gewenst is voor een nieuwe act. De sound zorgt ervoor dat de luisteraar nieuwsgierig raakt en de opbouw van de track zorgt er vervolgens voor dat er geen ontkomen meer aan is. ‘Pink Moon’ is vervolgens wel een nieuwe track, maar het is duidelijk dat deze vier tracks eigenlijk ook met elkaar verbonden zijn. Hier en daar doet de muziek ook denken aan ISIS en Russian Circles, maar dan wat meer sferisch.

Afsluiter ‘The Frame’ doet denken aan het sferische gedeelte van Fear Factory. Dat klinkt misschien raar, maar qua algehele sfeer wordt hier op een trippy wijze met een licht industrieel randje de luisteraar getrakteerd op een haast buitenaards tripje. De gitaar, die pas ruim over de helft van deze langste track van de release zijn intrede doet, speelt hier ook op een melodieuze manier ook een belangrijke rol in.

Er zijn platen die men een keer extra moet draaien om te begrijpen wat er bedoeld wordt en er zijn releases die de luisteraar grijpen vanaf de eerste tel. Het is duidelijk dat Nicolas Tarridec geef Crew Dragon van SpaceX nodig heeft om de liefhebber te laten genieten van een buitenaardse reis. Een plaat om in op te gaan!