Han Uil – Esoteric Euphony

Onlangs kwam de Nederlandse zanger/gitarist Han Uil met alweer zijn vierde langspeler. Daarbij zijn de platen die hij heeft uitgebracht met onder andere Tumbletown niet meegerekend. Via Freia Music is Esoteric Euphony, welke de opvolger is van het in 2015 uitgekomen Lawless Local Heroes, verschenen.

Han Uil moet worden gezocht in de hoek van de progressieve rock. Opener ‘Devil’s Night’ lijkt een mooie middenweg tussen Pink Floyd en Ghost. Die laatste komt vooral naar voren door de mysterieuze manier van zingen en het algehele gevoel dat naar boven wordt geroepen. Qua gitaarspel is Pink Floyd weer meer de referentie. Dat komt ook in ‘We Are United’ sterk naar voren. Dat nummer laat overigens ook goed horen dat Han Uil en zijn muzikanten goed hebben gedacht aan de randzaken. Hierdoor lijkt het af en toe dat men plaats heeft genomen in een film. Dat geeft een verrassende wending aan het geheel.

Op Esoteric Euphony staan in het totaal tien tracks. Samen genereren zij meer dan vijftig minuten aan muziek. Daarvan gaan de meeste minuten naar ‘Runaway’ en ‘A Great Experience’. Die tracks duren allebei meer dan zeven minuten. Daarbij is vooral afsluiter ‘A Great Experience’ een nummer dat zeker niet onderbelicht mag zijn. Acterend vanuit een rustgevende basis waar wederom Pink Floyd en Steven Wilson hun sporen in hebben nagelaten, laat Han Uil horen dat hij een begenadigd songwriter is. Alles klopt tot in de details. Daarbij geldt ook dat de sound erg goed verzorgd is, waardoor de muziek ook goed uit de verf komt.

De progressieve rock van Han Uil heeft met Esoteric Euphony een mooi, nieuw hoofdstuk zien worden toegevoegd. Wie van goede progressieve rock houdt en een mysterieus randje niet schuwt, zal aan deze plaat veel plezier gaan beleven.