Heart of A Coward – The Disconnect

Is het een verwijzing naar de al dan niet aankomende Brexit? Het zou zomaar kunnen. Wie de nieuwe plaat van het Britse metalgezelschap Heart Of A Coward leest, zou zich die vraag zomaar kunnen stellen. Of het zo is, is aan de band zelf. Wat wel zeker is, is dat The Disconnect uit komt via Arising Empire.

De heren van Heart Of A Coward wordt specifiek gezien in de hoek van de metalcore geplaatst. Wie deze plaat hoort, begrijpt dat volledig. De moderne ritmes, pakkende refreinen en overstuurde vocalen, afgewisseld met mooie melodielijnen worden goed gedoseerd vermengd in een blend die men gewend is in de metalcore. Dat voert Heart Of A Coward goed uit. Opener ‘Drown In Ruin’ zet die toon en tot en met afsluiter ‘Isolation’ beukt de plaat als een malle. ‘Isolation’ is daarbij een überkrachtig slotakkoord waarmee Heart Of A Coward de luisteraar de kans geeft om alles wat nog staand is, zover mogelijk, ook nog omver te meppen. Die brute energie zit allemaal verpakt in de strakke sound.

Van de tien tracks op The Disconnect, welke in het totaal iets minder dan veertig minuten aan muziek met zich meebrengt, vormen één brok aan pure energie. Slecht één moment kan daaruit worden gepikt als baken van rust. Dat is ‘Return To Dust’. Dan blijkt er nog een grammetje rust in Heart Of A Coward te schuilen welke ook even tentoon gesteld moet worden. Die adempauze is welkom, maar duurt gelukkig ook niet te lang. De meeste luisteraars zullen veel meer genieten van een track als ‘Suffocation’. De liefhebbers van metalcore pur sang zullen daarin alles vinden wat zij nodig hebben.

Of het nu wel of geen Brexit-plaat is, maakt niet uit. Het beukt, het is strak en geeft alles en iedereen energie. In dat opzicht is het te hopen dat die Brexit nog lang op zich laat wachten, zodat het vaste land ook makkelijker van een plaat als deze van Heart Of A Coward kan genieten. Please don’t disconnect.