Heaven Shall Burn – Of Truth And Sacrifice

De Duitse metalband Heaven Shall Burn heeft de laatste decennia zich opgespeeld tot een band die aan de top van de modern metal meespeelt. Waar eerder dit millennium de metalhead nog werd verbaasd met het enorm sterke Antigone, knalde Heaven Shall Burn recenter met Veto en Wanderer. Die platen krijgen nu een opvolger. Of Truth And Sacrifice, welke uitkomt via Century Media, is niet zomaar een nieuwe release van Heaven Shall Burn.

Of Truth And Sacrifice is een release die doorgaat als een ouderwetse dubbelaar. Dat is vooral het resultaat van de break die Heaven Shall Burn heeft genomen. De jaren waren intens geweest en de rust was broodnodig. Hierdoor heeft de groep ook twee jaar uitgetrokken voor het opnemen van de nieuwe plaat. Negentien tracks zijn het resultaat.

De eerste schijf, Of Truth, telt tien tracks. Nadat ‘March Of Retribution’ Heaven Shall Burn nog even voordoet alsof men in rustiger vaarwater is gekomen, barst de woede middels de kenmerkende sound al vlug los. Als vanouds gooit Heaven Shall Burn de beuk erin. De vocalen van Marcus Bisschoff brullen zoals men dat van hem kan verwachten. Daarbij is de combinatie van strakke ritmes en aanstekelijke melodieën wederom een troef die Heaven Shall Burn slim inzet.

De sociale thema’s zijn ook weer duidelijk aanwezig. Heaven Shall Burn is geen band die zingt over nonsens, zij heeft een boodschap. De wereld moet beter en de mens moet beter met elkaar omgaan. Dat de band dit immer doet middels vurige metal, blijkt onder andere in ‘Protector’ en ‘What War Means’. Dit deel van de plaat wordt afgesloten met de sferische outro ‘The Ashes Of My Enemies’.

De tweede schijf, And Sacrifice, heeft één track minder dan het andere deel. Op dit deel weet Heaven Shall Burn vaker het experiment op te zoeken. Dat blijkt direct met ‘Children Of A Lesser God’. Hier wordt duidelijk dat de leden zich ook laten beïnvloeden door andere, rustigere stijlen. De bridge van dat nummer is indrukwekkend. Het gebruik van filmische samples komt in ‘Tirpitz’ mooie naar voren. Een lesje in de geschiedenis durft Heaven Shall Burn ook te geven.

‘La Résistance’ laat horen dat Heaven Shall Burn ook hier gastvocalisten verwelkomt. De vrouwelijke vocalen zorgen ervoor dat de Franse taal niet wordt overgeslagen. Misschien ook wel een mooi historisch moment, gezien de strijd tussen de Europse grootmachten. ‘Critical Mass’ flirt openlijk met de thrash metal, waar ‘The Sorrows Of Victory’ het juist over een meer gevoelige boeg gooit.

Wie de uitgebreidere uitgave van Of Truth And Sacrifice weet te bemachtigen, zal niet teleurgesteld worden. Deze bevat als extra een DVD waarop een mooie documentaire staat. ‘Mein Grunes Herz In Dunklen Zeiten’ heeft een titel die al genoeg zegt over welk statement Heaven Shall Burn wilt maken.

Veto en Wanderer lijken slechts de opmaat te zijn geweest voor een plaat die al het imposante wat Heaven Shall Burn in het verleden heeft gedaan, overtreft. De rustperiode heeft deze Duitse band tot een grote hoogte laten stijgen. Twee schijven puur metal genot van de bovenste plank.