Irist – Order Of The Mind

Hoewel de band vanuit het Amerikaanse Atlanta opereert, komen de leden stuk voor stuk uit Zuid-Amerika. De latino’s zijn onder invloed van onder andere Machine Head, Sepultura, Mastodon en Gojira samen het muzikale bootje ingestapt. Daarmee heeft de groep indruk gemaakt, want hun debuutplaat gaat uitkomen via Nuclear Blast. Dat is niet zomaar. Order Of The Mind is de titel van die plaat.

Irist mag dan een nieuwe naam aan het front zijn, het is er één die vanaf de eerste tellen indruk maakt. In de lijn van de heftige kant van Gojira en de hardere tracks van Sepultura in de tijd van Machine Messiah gooit de band er gelijk de beuk in. ‘Eons’ en ‘Burning Sage The Cleansing’ vormen het toonbeeld voor metal anno 2020. De enkele rustige momenten daarin maken de link met Gojira nog duidelijker. ‘Insurrection’ smaakt in de opening nog naar Mastodon, om daarna, mede door de vocalen, vooral aansluiting te vinden bij Gojira.

De tien tracks op Order Of The Mind zorgen samen voor veertig minuten aan muziek. Een sterk punt aan de krachtige, uiterst goed verzorgde metal van Irist is dat de band de nummers niet te lang maakt. ‘Creation’ is met bijna zes minuten veruit de langste track. Daarbij moet wel de kanttekening worden gemaakt dat de rustieke outro bij menig andere band als losse track op de plaat te vinden zou zijn geweest.

Eén van de meest opvallende tracks op Order Of The Mind is ‘Harvest’. De band speelt hier sferische melodieën die passen bij de rustige passages van Gojira en ook Deftones. Het nummer wordt naar een mooie climax opgebouwd. Hierdoor onderscheidt deze track zich van de veelal heavy tracks op deze plaat.

Het is duidelijk waarom Irist haar debuutplaat mag zien verschijnen via Nuclear Blast. Wie metal anno 2020 zou moeten omschrijven in de toekomst, zou zomaar eens Order Of The Mind van Irist kunnen aanhalen daarbij. Een nieuwkomer die de spotlight verdiend.