Jay Som – Anak Ko

Wie de naam Jay Som ziet, zal veel associaties maken, maar waarschijnlijk zullen weinigen bedenken dat hier Melina Duterte schuilgaat. Geen familie van de Filipijnse president, of wel. Echter, Melina Duterte is woonachtig in de Verenigde Staten. Daar is ze muziek gaan maken. Haar eerste twee albums waren nog geheel vanuit haarzelf, maar inmiddels heeft Jay Som een band om zich heen gevormd. Via Lucky Number/NEWS bracht ze onlangs Anak Ko uit.

Deze derde langspeler telt negen nummers. Opener ‘If You Want It’ laat nog horen dat Jay Som haar roots heeft liggen in de punk en de garagerock. Langzaam verandert dat op de plaat. Misschien wordt dat het best onderstreept door ‘Tenderness’ en vervolgens ‘Anak Ko’. De dromerige pop en zelfs de triphop worden dan niet geschuwd. De fluwelen vocalen van Jay Som zorgen ervoor dat het dromerige karakter extra kracht bij wordt gezet. In ‘Anak Ko’ durft ze het vervolgens ook aan om donkere strijkers toe te laten die de lucht ineens heel anders inkleuren. Het is alsof een donderwolk zich langzaam aan de horizon vormt, opkomt en vervolgens ook ineens in het niets oplost. Maar dan muzikaal.

Het mooie van de muziek van Jay Som is dat het nergens gaat vervelen. Op Anak Ko wordt er geen beroep gedaan op clichés. Dat betekent bijvoorbeeld dat Jay Som in ‘Crown’ zowel weet te verrassen met sterke toetspartijen, waar de melodie zijn fundament vindt, als een gitaarsolo die alle gitaarliefhebbers ineens wakker schudt. Afsluiter ‘Get Well’ is daarbij ook zo’n juweeltje waar de grootsheid van Jay Som blijkt. Bij vlagen doet de band dan ook denken aan dEUS, over groots gesproken.

Alleen muziek maken is mooi, maar een band haalt toch nog altijd iets meer uit de mogelijkheden. Verrassingen kunnen dan uit nog meer hoeken komen. Dat is op Anak Ko goed benut. Jay Som heeft een plaat gemaakt die bij iedereen die van indierock en dromerige pop houdt met een klein rafelig randje het goed zal doen.