Jinjer – Alive In Melbourne

Het is één van de grootse exponenten van de hedendaagse moderne vorm van de metal als van de metal uit Oekraïne. Misschien is het op het laatste vlak direct ook het bekendste exportproduct op dit gebied uit die voormalige Sovjetland. Jinjer. Dat viertal is hot in het kwadraat. Via Napalm Records komt Jinjer met Alive In Melbourne.

Jinjer

Zo’n tien jaar geleden begon het verhaal van Jinjer. Na wat korte schermutselingen vond de basis van de band zich al redelijk snel. Van de huidige line-up is alleen de drummer pas jaren later bij deze groep gekomen. Jinjer zit inmiddels al wel een flink aantal jaren bij Napalm Records. Hun meest recente wapenfeiten daarop zijn de EP Micro en de daarop volgende langspeler Macro.

Alive In Melbourne

Het is allemaal nog heel recent wat er op deze release te horen valt. Jinjer speelde namelijk nog dit jaar in het Australische Melbourne. De band, welke toen nog net voor de haast mondiale lockdown over de wereld trok ter promotie van Macro, kreeg daar de gelegenheid om de show vast te leggen. Het resultaat is een zeventien tracks tellende plaat, waarvan alles buiten ‘Intro’ en ‘Outro’ voor vuur zorgt.

Wie nog geen idee heeft van waar Jinjer voor staat, moet indenken dat het ter zielen gegane Textures, Soilwork en Meshuggah samen met Otep muziek zou maken. Daarbij geldt dat technische ritmes, extreme grooves en hoogstaande gitaar-, bas- en drumwerk allen in dienst van het nummer worden gespeeld. ‘Teacher, Teacher!’ en ‘Ape’ zijn daar goede voorbeelden van.

Toch is er één element dat Jinjer nog verder verheffend boven het gros van de bands in deze hoek van de metal. Dat is de rol die vocaliste Tatiana Shmailyuk vertolkt. Zowel zingend als bruut schreeuwend weet zij zowel de lijm tussen de extreme partijen te zijn als de bron van energie. Alive In Melbourne laat horen dat wat zij op plaat doet, live minimaal zo indrukwekkend is. ‘Words Of Wisdom’ laat dat goed horen.

Wie Alive In Melbourne hoort, hoort Jinjer in topvorm. Daarbij hoort de luisteraar ook een registratie die bij elke metalhead op deze aardkloot heimwee zal bezorgen. Heimwee naar liveshows. Gelukkig kan men met deze vlammende release die nog een beetje in huis halen. Alive In Melbourne is Jinjer in topvorm.

Jinjer - Alive In Melbourne

Tracklist Alive In Melbourne

01. Intro