Killer Be Killed – Reluctant Hero

De debuutplaat beloofde veel goeds, maar eigenlijk werd het daarna ook redelijk stil. Shows waren moeizaam te plannen door de activiteiten van de leden en zo werd een opvolger ook steeds verder vooruitgeschoven. Toch is die langverwachte nieuwe langspeler er. Via Nuclear Blast komt Killer Be Killed met Reluctant Hero.

Killer Be Killed

Het verraste vriend en vijand: de samenwerking tussen Max Cavalera, Troy Sanders, Greg Puciato en Dave Elitch. De drummer van onder andere The Mars Volta is inmiddels vervangen door Ben Koller van Converge, die ook de liveshows al van de partij was. Killer Be Killed was een plaat die de absolute synthese tussen de sounds van deze heren bleek te zijn. Daarom waren de verwachtingen ook hoog gespannen voor de opvolger.

Reluctant Hero

De nieuwe plaat telt elf nummers. De kleine vijftig minuten aan muziek telt enkele lange tracks. ‘From A Crowded Wound’ en afsluiter ‘Reluctant Hero’ duren respectievelijk meer dan zeven en zes minuten. Daar tegenover staat dat ‘Animus’ slechts iets meer dan een minuut duurt. Het betreft geen interlude maar een track waarbij Greg Puciato de fans van wijlen The Dillinger Escape Plan zal inpakken. Kort, furieus en mega-energiek.

Eigenlijk is het alsof de verwachtingen ook bij de band lastig zijn. Opener ‘Deconstruction Self-Destruction’ klinkt wat geforceerd. Het is alsof het iets teveel gekunsteld is. Nog voordat de luisteraar kan afhaken, komt de flow erin en stijgt de band wel boven zich uit. ‘Dream Gone Bad’ klinkt echt als meer dan een simpele optelsom tussen de leden.

Als men echt wilt horen waar de kracht van Killer Be Killed ligt, is ‘Dead Limbs’. Deze track van bijna vijf minuten laat de vele kanten van de band horen, de momenten dat de leden elkaar versterker, de rust en de bruisende energie. Het lange, slepende ‘From A Crowded Wound’ heeft daarbij ook nog hints naar Alice In Chains. Dan blijken de frontman van Mastodon en The Dillinger Escape Plan elkaar zeer goed aan te voelen. De rol voor ex-Sepultura en Soulfly-icoon Max Cavalera wordt in het nummer ook steeds duidelijker. Sterk staaltje.

Waar in eerste instantie Reluctant Hero nog een ogenblik de wenkbrauwen deed fronsen, blijkt Killer Be Killed de luisteraar met deze plaat toch weer helemaal in te kunnen pakken. Dit is geen standaard-metal, geen voorspelbare muziek. Dit is de uitwerking van vier genieën die groter is dan hun personen.

Killer Be Killed - Reluctant Hero

Tracklist Reluctant Hero

1. Deconstructing Self-Destruction