Joseph Williams – Denizen Tenant

Hij kwam, vertrok, kwam weer even terug, om daarna weer te vetrekken. Inmiddels is hij toch alweer jaren de zanger van Toto en is hij samen met Steve Lukather nog de enige overgebleven leden. Solo zijn ze ook allebei bezig geweest. Waar Steve Lukather het indrukwekkende I Found The Sun Again uitbracht, komt Joseph Williams met Denizen Tenant. De releases verschijnen zowel los als in de vorm van een bundel uit via The Player’s Club.

Joseph Williams

Het was ergens midden jaren ’80 toen Joseph Williams in beeld kwam bij Toto. Die band had al naam gemaakt, maar was niet stabiel te noemen op het front van vocalisten. Hij deed zijn entree op Fahrenheit en vierde grote successen met diens opvolger The Seventh One. In dat kader is hij de stem die gekoppeld is aan onder andere ‘Pamela’ en ‘Stop Loving You’.

Toch verliet Joseph Williams na die plaat Toto om zich solo te gaan verrijken. Hij had al wat soloplaten op zijn naam staan van voor Toto en dat hield hem dus nog altijd bezig. Inmiddels is hij alweer toe aan de elfde soloplaat in zijn toch rijkelijke carrière. Zijn stem is namelijk ook op een tal van andere platen als gastbijdrage te horen.

Denizen Tenant

Deze elfde studioplaat op naam van Joseph Williams telt twaalf tracks. Daarvan is ‘Don’t Give Up’, waarover later meer volgt, met bijna zes minuten de langste. ‘If I Fell’ is met net iets meer dan twee en een halve minuut de kortste van Denizen Tenant. Gedurende de twaalf nummers komen ook de nodige gastmusici voorbij, zoals Steve Lukather.

Muzikaal ligt Joseph Williams solo bij vlagen misschien wel dichterbij Toto dan hij zelf zou vermoeden. ‘Black Dahlia’, ‘Remember Her’ en vooral ‘Liberty Man’ zouden zo bij een show van Toto gespeeld kunnen worden zonder dat het publiek vreemd op kijkt. Gelukkig geldt dat niet voor de hele plaat. Toch is het lichte gevoel dat Joseph Williams vasthoudt wel overal aanwezig.

Eén van de meest opvallende tracks van deze plaat is al genoemd. ‘Don’t Give Up’ is de track waar origineel Peter Gabriel en Kate Bush het beste in elkaar op een ingetogen wijze naar boven haalden. Nu is het ook een man/vrouw-duet. De impact mag dan wel wat minder zijn; het is wel een mooie track. Toch speelt Joseph Williams hier ook een beetje op safe.

De stem van Joseph Wiliams blijft door de jaren heen er één die mensen verblijdt. Dat doet hij nu ook. Denizen Tenant is een zeer breed georiënteerde plaat waar veel lichte stijlen zwoel om elkaar heen draaien en vooral de stem van Joseph Williams de verbindende factor blijft. Misschien is in dat kader het Toto-gehalte in sommige tracks dan ook wel een fijn element.

Joseph Williams - Denizen Tenant

Tracklist Denizen Tenant

1. Never Saw You Coming