L.A. Guns – Renegades

Als er de aankondiging komt dat er een nieuwe plaat van L.A. Guns komt, is het altijd even checken om welke band het gaat. Er zijn niet veel bands waarvan er twee zijn die ook nog eens voor dezelfde muziek staan. L.A. Guns is natuurlijk een band met een verhaal. Hier gaat het om de versie met Kelly Nickels en Steve Riley in de gelederen. Die L.A. Guns komt via Golden Robot Records met Renegades.

L.A. Guns

Om even een zeer lang en complex verhaal kort te maken, moet men eerst terug naar de roemruchte jaren ’80 uit de Amerikaanse hardrockgeschiedenis. L.A. Guns rockte lekker, maar door wat minder soepel lopende zaken, ging de band samen met Hollywood Rose over in, jawel, Guns ’n Roses. Echter, het was een komen en gaan van leden en zo ging dus L.A. Guns uiteindelijk ook door. Onenigheid en andere zaken zorgden ervoor dat de strubbelingen bleven en dus vonden leden die al lang en breed uit de band waren, dat ze nog steeds recht op die naam hadden. Dat is dus de andere L.A. Guns. Riley en Nickels zijn echter onverminderd door blijven rocken, waardoor zij met recht van spreken zich L.A. Guns mogen (blijven) noemen.

Renegades

Platina albums in overschot in de jaren ’80 komt L.A. Guns dus nu met Renegades. De plaat telt tien tracks. Alle tracks hebben een speelduur van ergens tussen de drie en vijf minuten. In dat opzicht presenteren deze vier muzikanten een schijf waar elke track van op de radio zou kunnen worden gespeeld.

Waar L.A. Guns startte met de hardrock, beïnvloed door de glam, hoog in het vaandel gedragen, blijkt anno 2020 dat de wilde haren nog steeds niet verloren zijn. ‘Why Ask Why’ laat bijvoorbeeld horen dat de tracks nog steeds meezingbaar zijn en een lust zijn voor de liefhebbers van het luchtgitaar spelen.

‘Well Oiled Machine’, welke doet denken aan Metallica in het midden van de jaren ’90, geldt misschien wel als meer dan een lekkere rocktrack. Wie de titel ziet, kan ook bedenken dat het hier gewoon om de band zelf gaat. L.A. Guns laat namelijk op Renegades horen nog steeds op een veelzijdige manier te kunnen rocken. Het klinkt als een goed geoliede machine.

Wie hardrock zegt, zegt bijna direct L.A. Guns. Nickels, Riley en hun kompanen laten horen dat de hardrock nog steeds springlevend is. Met meer dan dertig jaar aan ervaring in het vak blijkt L.A. Guns met Renegades nog steeds te staan voor vurige, opzwepende hardrock.

Tracklist Renegades

01 – Crawl 3:40
02 – Why Ask Why 3:22