Lévi – As I Am EP

Tegenwoordig moet alles het perfecte plaatje zijn, waarbij de schoonheid zelve vaak over het hoofd wordt gezien, evenals de waarheid. De Nederlandse zangeres Lévi heeft daar niks mee. Onlangs kwam ze in eigen beheer met de EP As I Am, waarop ze zich letterlijk en figuurlijk bloot geeft.

De EP telt vijf nummers. De eerste, ‘Air’, staat aangeduid als interlude. Toch kan daar de sfeer al wel geproefd worden. Lévi gaat in ‘Value’ vervolgens pas echt los. Dan blijkt ook dat ze met haar band de zaken goed voor elkaar heeft. Er zijn hints vanuit de jazz, soul en funk te horen en haar stem rockt. Een heerlijke solo zorgt voor een mooie break, maar het zijn toch de woorden die middels de stem van Lévi worden geventileerd die de plaat maken. Dat gebeurt in het ingetogen ‘Shelter’ op een hele andere manier, maar tevens indrukwekkend.

Naar haar eigen zeggen moet men ook in het grijs durven leven, want niet alles hoeft altijd kleurrijk te zijn. Toch is de muziek juist wel kleurrijk. De soulvolle titeltrack van de EP As I Am is daar een goed voorbeeld van. Anderzijds is de breekbare kant van Lévi ook indrukwekkend. Dat blijkt in ‘Giving Up Love’. De gitaar legt mooie akkoorden weg, waarover Lévi’s stem zich haast zwoel dansend over beweegd. De emotie is door de woorden heen te horen.

In iets meer dan een kwartier laat de Nederlandse zangeres Lévi horen dat ze veel potentie heeft. Iemand die niet per sé heel kleurrijk hoeft te zijn, schitterend op prachtige wijze in het grijze spectrum tussen zwart en wit. Dit belooft nog veel goeds.