Louise Patricia crane – Deep Blue

De Britse Louise Patricia Crane heeft in haar jaren in de muziekwereld al enige naam opgebouwd. Toch is 2020 pas het jaar waarin haar debuutalbum verschijnt. Gezien de samenstelling is het duidelijk dat deze zangeres het groots aanpakt. Via Peculiar Doll Records komt zij met Deep Blue.

Op deze langspeler, die acht nummers telt, krijgt Louise Patricia Crane de assistentie van een mooi keurkorps aan muzikanten. Jakko Jakszyk, bekend van King Crimson, speelt op het grootste gedeelte van de nummers mee als gitarist en/of achtergrond vocalist. Ex-Kyuss-lid Scott Reeder is ook in een aantal tracks van de partij en Jethro Tull-icoon Ian Anderson fluit op een paar nummers mee. Er zijn artiesten die het op hun debuutplaat met minder moeten doen.

De muziek van Louise Patricia Crane laat zich omschrijven als een mooie mix van progressieve rock met hier en daar een vleugje pop en rock. ‘Ophelia’, wat de track van Deep Blue is met de grootste bezetting, laat horen dat Louise Patricia Crane klinkt alsof Pink Floyd met Kate Bush en Jethro Tull de studio in is gedoken. Dat laatste komt door de ijzersterke meerwaarde van de Ian Andersons fluit in deze track.

‘The Eve Of The Hunter’, wat de afsluiter van Deep Blue is, kabbelt de eerste minuten op een bijna intens zwoele manier voort, waarbij een mooie rol voor de contrabas is weggelegd, om halverwege het vuur ineens flink op te stoken. Dan wordt het een intense rocksong met de invloed van Kate Bush.

Opener ‘Deity’ is een van de tracks waarin Louise Patricia Crane het stevigst rockt, zonder de muziek echt hard te maken. Haar stem zorgt ervoor dat het geheel toegankelijk blijft evenals dat het een haast non-stop mysterieus karakter met zich meebrengt. Daardoor passen de frivoliteiten van de fluit en de viool ook goed bij de sound van het geheel. ‘Snake Oil’ en ‘Isolde’ laten dat goed horen.

Een debuutplaat is een schijf die een artiest gelijk op de kaart moet zetten, want daar gaat nog vaak aan gerefereerd worden. Of de wereldwijde definitie van Deep Blue van schaakcomputer die de wereldkampioen versloeg uit de grijze massa laat verdwijnen, is nog maar de vraag, maar feit is dat Deep Blue een sterk en indrukwekkend debuut is van Louise Patricia Crane.