Lucifer – Lucifer III

De vanuit Berlijn opererende maar international georiënteerde band Lucifer heeft onder aanvoering van The Oaths Johanna Sadonis de afgelopen jaren indruk gemaakt met hun door de jaren ’70 geïnspireerde hardrock. Die band is nu toe aan haar derde langspeler. Via Century Media komt Lucifer met een plaat die simpelweg Lucifer III heet en dus de opvolger van Lucifer II is.

Lucifer, waarin ook veelvraat Nicke Andersson van onder andere Entombed en The Hellacopters op de drums zijn werk doet, laat horen dat hun insteek op de muziek niet is veranderd. Dat is maar goed ook, want Lucifer heeft louter de interessante elementen uit de muziek van weleer gepakt om op deze manier haar eigen glans hieraan te geven in een eigen mix. Opener ‘Ghosts’ zal er bij elke hardrockliefhebber als zoete koek in gaan en in ‘Midnight Phantom’ speelt Lucifer op een haast Ghost-achtige manier op de luisteraar in.

In een kleine veertig minuten schotel Lucifer de luisteraar op Lucifer III negen nummers voor. Er zitten qua speelduur geen opvallende tracks bij. Als het om de inrichting van de muziek gaat, laat Lucifer horen dat ze de hardrock in de breedte benut. ‘Leather Demon’ heeft iets weg van Led Zeppelin, zonder het psychedelische, en een vleugje van Keith Caputo in zijn soloprojecten. Het opzwepende ‘Lucifer’ verrast met een bijzonder gast. Het gemekker aan het begin is echt gemekker. ‘Pacific Blues’ en ‘Coffin Fever’ zullen er ook goed ingaan bij de liefhebbers van Avatarium.

Lucifer laat op Lucifer III de hardrock in de brede zin zegevieren. De frisse sound heeft zowel een authentiek gevoel als een eigentijdse flair. Dat Johanna Sadonis daarbij een fijne stem voor deze muziek heeft, blijkt eens te meer. Een sterk staaltje hardrock om van te smullen.