Majestica – Above The Sky

Het verhaal van de Zweedse band Majestica begint in 2004. Toch is het verhaal maar moeilijk te herleiden. Dat is ook niet gek, want Majestica zelf bestaat nog maar zeer kort. Majestica ging tot het contract bij Nuclear Blast door onder de naam ReinXeed. Onder die naam heeft de band onder meer zes langspelers uitgebracht. Nu volgt de eerste onder de naam Majestica. Above The Sky is hun debuut op Nuclear Blast.

De naam past goed bij de muziek die de band van Tommy Johansson en zijn kompanen maakt. De powermetal heeft zijn frivole kanten die zich ook laten inspireren door de fantasy-wereld. Overigens zullen er mensen zijn waarbij de alarmbellen al zijn gaan rinkelen bij de naam van Tommy Johansson. En ja, dat is terecht van hij is inderdaad ook de man die sinds enkele jaren in Sabaton als gitarist te bewonderen is. Bij Majestica staat hij echter vol zelf in de spotlight. ‘Above The Sky’, waarmee de plaat opent, laat direct horen dat deze band weet hoe de liefhebber van powermetal ingepakt moet worden. Denk hierbij aan invloeden van onder andere Rhapsody. De vocalen van Johansson zelf zijn helder en durven ook de hoge uithalen te doen. In ‘Night Call Girl’ doen sommige van die uithalen ook denken aan The Darkness.

Op Above The Sky staan tien nummers. Samen zijn die goed voor zo’n vijfenvijftig minuten aan muziek. De meeste nummers hebben een radiovriendelijke speelduur, maar ‘Mötley True’, waar de grens van de acht minuten wordt gepasseerd en de band laat horen ook goed overweg te kunnen met versnellingen, en afsluiter ‘Alliance Forever’ zijn beduidend langer. Die laatste laat overigens de rol van de toetsen ook goed horen. Zeker in de intro van dat goed opgebouwde nummer wordt de rol door de toetsenist van dienst uiterst vakkundig uitgewerkt.

Misschien mag de naam van Majestica wel even wennen zijn, maar muzikaal is dat geenszins een probleem. Above The Sky is powermetal die er bij de liefhebbers in zal gaan als zoete koek. Bij Majestica is het headbangen en uit volle borst meezingen.