Mats Eilertsen – Reveries And Revelations

Hij geldt als een van de vooraanstaande meneren uit de Noorse wereld van de jazz en tevens staat hij bekend als een begenadigd speler van de contrabas: Mats Eilertsen. Via Hubro, het label waar hij al lang bij betrokken is, kwam hij onlangs met de langspeler Reveries And Revelations.

Deze release moet niet verward worden met de schijven die hij uitbrengt met zijn band, het Mats Eilertsen trio. Hier staat de experimentele kant van de contrabas centraal. Het is dan ook zo dat verschillende technieken op de lage snaren worden losgelaten. In ‘Venus’ schittert Mats Eilertsen middels gestreken noten, wat gezien de setting van dat nummer ook passend is. Anderzijds hoort men op Reveries And Revelations  Mats Eilertsen ook nog genoeg tokkelen op de dikke snaren.

Het is niet alleen de bassist zelf die de spotlight naar zich toetrekt op deze schijf. Op gepaste wijze doen de gastmuzikanten, welke ruimschoots vertegenwoordigd zijn om deze plaat te voorzien van meer dimensies, dat ook. Zonder hen had Mats Eilertsen zijn composities nooit zo mooi weg kunnen zetten. ‘Hardanger’, welke ook een beetje Oosters aan doet, laat dat goed horen. De gitaar lijkt daar frivool te dansen om de donkere, onheilspellende baslijnen. Dar contrast in de muziek beheerst Mats Eilertsen erg goed.

Het is geen plaat die voor iedereen makkelijk te verteren valt, maar het is wel een album geworden waarop Mats Eilertsen laat horen waar hij voor staat. De experimentele creativiteit van Mats Eilertsen heeft met Reveries And Revelations een mooie troon gekregen.