Myrkur – Spine

Al jaren is het een van de meest betoverende artiesten, een die ook niet in een hokje geplaatst kan worden. Ooit was de black metal heel erg proefbaar, terwijl nimmer het experiment of het onbekende geschuwd werd. Myrkur is een fenomeen en dat fenomeen komt nu via Relapse Records met Spine.

Myrkur

Amalie Bruun, de Deense die schuil gaat achter Myrkur, wist vriend en vijand te verbazen in 2015 met M. Die debuutplaat kreeg twee jaar later via Mareridt een vervolg. Direct was duidelijk dat Myrkur niet geboren was om zich louter op een genre te focussen. Op het in 2020 uitgekomen Folkesange was de black metal veel verder naar achteren geschoven, terwijl het ergens toch nog te bemerken was.

Spine

De nieuwe langspeler, de vierde dus van Myrkur, telt negen tracks. Opener ‘Balfaerd’ zet het geheel sferisch weg, om vervolgen ‘Like Humans’ op een grootse manier aan de wereld te tonen. Dat is Myrkur ten voeten uit. Hier is het alsof Kate Bush in de verte nog flirt met de black metal, want die drums zijn nog te horen, maar even zo goed de landelijke rust opzoekt. De piano is dan ook een belangrijke begeleider, iets wat in ‘My Blood Is Gold’ sterk naar voren komt. Wie daar een andere artiest aan moet refereren, zal waarschijnlijk bij Lana Del Rey uitkomen. De strijkers weten ook hier hun positie goed te benutten.

Dat Myrkur op Spine de verbinding met het black metal verleden niet schuwt, wordt naarmate de plaat vordert echt wel duidelijk. Sterker nog, tracks als ‘Valkyriernes Sang’ en ‘Blazing Sky’ bevatten passages die de liefhebber van dat genre direct doen headbangen. Dat Myrkur het betrekt tot de overtreffende stap, maakt dat er momenten zijn waarop zij lijkt aan te haken bij de insteek van Baroness, terwijl even zo goed Soundgarden en de doom van weleer als invloed genoemd kunnen worden.

Eigenlijk is het moeilijk te bevatten wat er nu precies door Myrkur op Spine aan de luisteraar getoond wordt, puur omdat de kunstwerken van de allergrootste klasse te groots zijn om binnen de bekende kaders te begrijpen. Myrkur was altijd al overdonderend en vooral heel erg haarzelf, maar lijkt hier op te stijgen naar een goddelijk niveau voor de absolute muziekliefhebber.

Myrkur - Spine

Tracklist Spine

1 – Balfaerd