Nicolas Cage Fighter – The Bones That Grew From Pain

Nicolas Cage is bruut. Cage fighters zijn bruut. Tel daarbij op dat Australiërs afstammelingen zijn van Britse gevangen, waardoor standaard al iets bruuts in zich hebben. De conclusie daaruit is dat het op voorhand al bruut moet zijn wat hier te wachten staat. Die plaat waar het over gaat, heet The Bones That Grew From Pain van Nicolas Cage Fighter.

Nicolas Cage Fighter

Voor velen zal het een nieuwe naam onder de rijkelijk bedeelde horizon zijn, maar toch draait Nicolas Cage Fighter al even mee. De band vind haar oorsprong in 2011. Buiten singles en korte releases om, was het wachten op de debuutplaat. Die is er nu en verschijnt via Metal Blade/Blacklight Media Records.

The Bones That Grew From Pain

De tien tracks op The Bones That Grew From Pain laten horen wat Nicolas Cage Fighter bedoelt met de samensmelting van onder andere hardcore en death metal. De drummer komt immers uit de wereld van de death metal, terwijl de gitaristen juist van de hardcore zijn. De verbindende factor is dan ook de zanger: die kan brullen als een ervaren hardcorefrontman, maar gooit er ook grunts uit om ‘u’ tegen te zeggen. Opener ‘Grey Eye’ laat dat gelijk goed horen.

Wat het aanstekelijke in de muziek van Nicolas Cage Fighter is, is dat men de grooves en tempowisselingen vanuit de hardcore op een brute manier weet te vertalen naar een soort van übermetal. Afsluiter ‘A Great Ruinous Deed’ gooit er ook nog wat hints naar de post-black metal door. Daardoor rijst het idee dat Nicolas Cage Fighter de meedogenloze liefdesbaby van een orgie van Slipknot, Lamb Of God, Hatebreed, Der Weg Einer Freiheit en Heaven Shall Burn is. Dat moet een feestje zijn geweest.

The Bones That Grew From Pain is, op een paar noten na, een mega-brute debuutplaat van een band waarvan de naam niet vergeten zal worden, Nicolas Cage Fighter. De som der delen blijkt veel groter te zijn dan de ziekste geest ook maar had kunnen bedenken.

Nicolas Cage Fighter - The Bones That Grew From Pain

Tracklist The Bones That Grew From Pain

01. Grey Eye