Archvile King – À La Ruine

Sommige platen blijven zonder een duidelijke reden langer op de redactie liggen dan gepland. Zodoende gebeurt het dan ook dat in de felle zomer zon de donkerte van de black metal van het Franse Archvile King aan een kritisch oor onderworpen wordt. À La Ruine, zoals die plaat van Archvile King heet, is verschenen via Les Acteurs De L’Ombre Productions.

Archvile King

Dat Archvile King bij nog niet veel mensen direct een belletje doet rinkelen, is niet gek. De groep is opgericht in 2019 en deze plaat is de eerste langspeler van de band. Nou ja, groep, band, het is een project. Achter Archvile King zit maar één iemand die alles doet. Op deze debuutplaat komt alleen Andreea Dinag om de hoek kijken, omdat zij de narrating doet.

À La Ruine

Op À La Ruine heeft Archvile King negen tracks geplaatst. De eerste, ‘Chroniques du royaume avili’, is een intro waar de black metal langzaam haar intrede doet. Hier is ook een rol voor Andreea Dinag weggelegd. ‘Mangez vos morts’ laat het geheel pas echt losbarsten. Dan blijkt dat Archvile King goed geluisterd heeft naar de jaren ’90 black metal. De kille productie is beter verzorgd dan men misschien doet vermoeden. Dat blijkt in ‘Celui qui vouvoie le soleil’. De passages met akoestische gitaar geven een mooi contrast weer in de sound, terwijl de snerpende melodieën tijdens de blast ook doen danken aan Archvile King’s landgenoten van Regarde Les Hommes Tomber.

À La Ruine is een plaat geworden die Archvile King een mooi debuut geeft. Goed verzorgde black metal met oog voor sferische momenten en ijzige sferen, wat wilt men nog meer? Ja, dat Archvile King met een band live gaat spelen. De kers op de taart.

Archvile King - À La Ruine

Tracklist À La Ruine

1. Chroniques du royaume avili 02:52