Nightwish – Human. :||: Nature.

De voortekenen gaven al aan dat de nieuwe plaat van Nightwish wel eens een bijzondere wending met zich mee kon gaan brengen. Het contrast tussen mens en natuur heeft niet uitgemond in een concept album, maar geldt wel als een rode draad op deze schijf. Human. :||: Nature. verschijnt net als de voorgaande releases via Nuclear Blast.

Waar Endless Forms Most Beautiful in 2015 nog de eerste langspeler met Floor Jansen in de gelederen was, is ze inmiddels niet meer weg te denken uit de line-up. Blijkbaar haalt ze ook het beste in de band naar boven, want Human. :||: Nature komt als release met twee cd’s in zich. Dat levert samen meer dan tachtig minuten aan nieuwe muziek van NIghtwish op.

En eigenlijk is alles waar Nightwish voor staat samen te vatten in ‘Music’. De meer dan zeven minuten durende openingstrack van Human. :||: Nature laat horen hoe subtiel het geheel wordt opgebouwd. Deze ode aan de totstandkoming van de muziek, is ook een ode aan alles wat deze band in zich heeft. Van frivole melodieën tot een verrassend heavy solo, het is allemaal in deze track opgenomen.

Om de nieuwe weg van NIghtwish duidelijk te krijgen, kan ‘Harvest’ worden aangehaald. Deze track laat horen dat te midden tussen de invloeden van de folk en de haast dorpse gezelligheid laat Floor Jansen horen ook op een donkere, zware wijze haar stem mooi in te kunnen zetten. Dat ze daarna weer fluweel hoog in ‘Pan’ geeft de veelzijdigheid van deze zangeres aan.

Op Human. :||: Nature is het ook zo dat er nog wel ruimte is voor tracks die Nightwish-fans die wat moeite hebben met veranderingen wel in één keer zullen pruimen. ‘Noise’ en ‘Shoemaker’  en ook het hierboven aangehaalde ‘Pan’ bevatten zeer zeker nog genoeg aanknopingspunten om de haren flink te laten wapperen.

De eerste schijf van deze dubbelaar eindigt met ‘Endlessness’. Net als opener ‘Music’ duurt deze meer dan zeven minuten. De epische, meeslepende kant van Nightwish komt hier mooi naar voren in een grotesk spel. Daarbij is de meerstemmigheid van deze van origine Finse band ook een belangrijke troef die gespeeld wordt.

De tweede schijf van deze release onderstreept de muzikale kracht van deze band. Eigenlijk behoren deze tracks allemaal tot één groot nummer: ‘All Those Works Which Adorn The World’. Vocalen worden op deze schijf louter als melodieën ingezet, zonder teksten aan te doen. Bij vlagen is het of men in de Droomvlucht in de Efteling zit, zoals in ‘The Green’. Deze kant van Nightwish zal niet elke metalhead direct kunnen waarderen, maar feit is dat men wel blijft luisteren. En is dat niet alleen als het goed in elkaar steekt?

Wie denkt te weten waar Nightwish voor staat, zal altijd bedrogen uitkomen. Deze band blijft met kanten van zichzelf komen die nog onderbelicht waren. De samenstelling van de band zorgt ervoor dat Human. :||: Nature  op een grootse manier tot een haast onverwachts spektakel komt. Nightwish laat met deze plaat horen dat Nightwish misschien wel veel meer omvat dan dat men ooit had durven denken.