Obscura – A Valediction

Het was 2009 toen de ondergetekende kennis maakte met Obscura. Toen kwam het album Cosmogenesis, hun tweede plaat, uit en was de Nederlandse heerser op de fretloze bas, Jeroen Paul Thesseling, de bassist van dienst. De technische death metal bleek van een haast buitenaards niveau. Inmiddels is die band enkele platen en wisselingen in de line-up verder. De platen worden nu uitgebracht via Nuclear Blast, wat ook een wisseling is. Het nieuwste wapenfeit van Obscura heet A Valediction.

Obscura

Die wisselingen zorgen er niet altijd voor dat men telkens met nieuwe leden op de proppen komt. Steffen Kummerer heeft voor A Valediction twee leden terug in de band weten te verwelkomen. Christian Münzer was ook gitarist in Obscura tussen 2008 en 2014. En naast hem is ook Jeroen Paul Thesseling na negen jaar terug.

A Valediction

Op die manier zorgt A Valedtction alleen al voor sneller kloppen harten van de fans van Obscura, en überhaupt van hen die wel van een uiterst goed portie tech death houden. In iets meer dan vijftig minuten heeft Obscura elf tracks voor de liefhebber in petto op deze opvolger van het uit 2018 komende Diluvium.

Opener ‘Forsaken’ trakteert de luisteraar direct op een groots spel waarbij alle facetten van de muziek van Obscura voorbij lijken te komen. De hoogstaande partijen, de complexe songwriting en de onnavolgbare partijen maken hier en daar ruimte voor de invloeden uit de progressieve kant van de metal en qua baswerk lijkt zelfs de jazz niet buitengesloten.

Echter, Obscura gaat verder. ‘When Stars Collide’ bevat vocalen van Soilworks Björn Strid die clean zijn, wat ineens een hele andere draai aan de sound geeft, terwijl de inzet van de machtige solo iets weg heeft van de heavy metal. Het gierende gitaarwerk doet op sommige momenten bijna klassiek aan. Versta dan wel klassiek in de loop der noten en niet qua sound voor het oor. In ‘Solaris’ is dat ook een mooie troef.

Een grootheid

Buiten het feit dat Obscura onder aanvoering van Steffen Kummerer is uitgegroeid tot een grootheid in deze hoek van de metal, maar A Valediction nog iets anders duidelijk. De terugkeer van Jeroen Paul Thesseling én de mastering waardoor de bas haarfijn te horen is, zorgen ervoor dat men alleen maar kan stellen dat deze Nederland zelf een grootheid is. De uiterst fenomenale baslijnen die de hele range van dit instrument gebruiken, gelden misschien wel als een van de beste wat metalalbums in dit kalenderjaar betreft. ‘In Unity’ onderstreept dat Thesseling ook echt wel gewoon dienend en stuwend kan zijn, terwijl zijn geniale loopwerk ook tegen de gitaren in durft te gaan.

Juist hen die niet de pas van de groep vormen, zijn in staat om boven het gemiddelde uit te stijgen. Obscura laat op A Valediction echter horen dat zij de lat voor alles en iedereen die ook maar tracht de tech death in de vingers te hebben haast absurd hoog. Fenomenaal.

Obscura - A Valediction

TRACKLIST A VALEDICTION

01) Forsaken